بلاگ

هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

مقدمه :

هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات  یکی از پرطرفدارترین اسکوترهایی است که تابحال تولید شده و در بیشتر کشورهایی که به فروش میرسد جزو پرفروشترین اسکوترها قرار گرفته. هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات رو میشه با لقب پرفروشترین موتور اسکوتری ایران هم نام‌برد. اولین بار کلیک در سال‌های ۹۵ و ۹۶ وارد بازار ایران شد و تونست به عنوان یک موتور اسکوتری بخوبی خودشو عرضه کنه و مورد استقبال قراربگیره. با ورود هوندا کلیک به ایران راه ورود اسکوترها هم بیشتر از قبل باز شد و مردم بیشتر و بیشتر به اسکوترها روی آوردن.

در همان سال‌ها، هوندا ۴ نسخه از اسکوترهای خودش رو روانه بازار ایران کرد. هوندا کلیک ۱۵۰ و ۱۲۵ و هوندا واریو ۱۵۰ و ۱۲۵. امروزه کلیک ۱۲۵ دیگه وارد کشور نمیشه اما کارکرده آن موجوده. کلیک در تایلند و واریو در اندونزی تولید میشه مثل اکثر مدل‌های هوندا که مبدا آنها تایلند و اندونزی است.

یک اشتباهی که در ایران خیلی پیش میاد اشتباه گرفتن کلیک و واریو است که به هردو مدل کلیک گفته میشه. اما بین آنها تفاوت‌ها و شباهت‌هایی مثل انجین یکسان و یکسری تفاوت‌های فنی و ظاهری وجود دارد. توی این مقاله به مشخصات و اطلاعات کلیک ۱۵۰ میپردازیم و تفاوت های آن با واریو ۱۵۰ را بهتون میگیم.

طراحی هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

هوندا به شکلی طراحی کلیک و واریو رو انجام داده که در نگاه اول میتوان فهمید اصالت موتور و طراحی آن برای ژاپن است. طراحی تهاجمی چراغ‌ها و بدنه و قسمت‌های مختلف، حس یک موتور پرقدرت رو به بیننده منتقل میکنه. همینطور که گفتیم کلیک ۱۵۰ در دسته موتورهای اسکوتری قرار میگیره.

یکی از تفاوت‌هایی که بین کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰ وجود داره تفاوت در رنگ‌های آنهاست که کلیک تایلندی در رنگ‌های مشکی-نقره‌ای، آبی-نقره‌ای و قرمز-سفید و خیلی رنگ‌های متنوع و زیاد دیگری تولید شده. واریو هم مثل کلیک با رنگ‌های متنوعی تولید شده مثل سفید و مشکی و قرمز و … که از روی رنگ میتوانید کلیک و واریو را از هم تشخیص دهید.

چراغ‌های هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

هوندا برای چراغ‌های کلیک ۱۵۰ و واریو تماما از LED استفاده کرده و طراحی چراغ‌ها را به شکلی انجام داده که زیبایی و تهاجمی بودن موتور را دوچندان میکند. چراغ جلو از دو بخش تشکیل شده که در بخش بالایی چراغ روز (دی‌لایت) و راهنماها بصورت داخلی و در بخش پایینی نورپایین و نوربالا جداگانه از هم کارشده که عملکرد ماسبی هم دارد. یکی از تفاوت‌هایی که بین کلیک و واریو وجود دارد بخش پایه پلاک جلو است که در واریو قرارگرفته.

چراغ عقب هم به شکلی قرارگرفته که بدنه رو تکمیل کرده و ظاهر قشنگی به پشت موتور داده و نور کافی و مناسبی ایجاد میکند. راهنماها هم بصورت جداگانه زیر چراغ نصب شدن.

شاسی هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

شاسی هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات از یک شاسی زیر استخوانی (underbone) تشکیل شده. فرم فریم و شاسی کلیک به گونه‌ایست که بدنه به بهترین شکل روی آن قرارگرفته. یکی از تفاوت‌های دیگه بین کلیک و واریو جنس جاپایی‌‌های آنهاست که کلیک از جنس پلاستیک و واریو فلز تعبیه شده.

فرمان و صفحه کیلومتر هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

فرمان کلیک ۱۵۰ یک فرمان میله ای با خمیدگی خوبی است که اکثر آن با فلاپ‌ها پوشانده شده. سمت چپ فرمان دکمه‌های تنظیم نوربالا و نورپایین، بوق و راهنماها و راست فرمان دکمه آیدیلینگ استاپ و استارت قرارگرفته.

کیلومتر تماما دیجیتال آن اطلاعات کاملی رو دراختیار راکب قرارمیده مثل سرعت لحظه‌ای، کارکرد کل، دورموتور، مقدار بنزین و ساعت که با دکمه‌هایی که زیرش قرارگرفته میتونید ولتاژ باتری را ببینید یا برروی تریپ بروید. بالای کیلومتر هم چراغ‌هایی نصب شده که اطلاعاتی مثل راهنماها، باتری، آمپرآب، چراغ چک، سیستم آیدیلینگ استاپ و نوربالا را نشان میدهد.

زین هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

زین کلیک ۱۵۰ یک زین یتیکه است که پهنای مناسبی دارد و کیفیت و جنسی که استفاده شده هم باعث نرمی زین میشود. اما مقداری جنس زین لیزه و هنگام ترمزگیری‌های شدید و شتاب گیری‌ها ممکنه برروی زین لیز بخورید. قسمت ترکنشین هم فضای مناسبی دارد و دستگیره‌هایی هم برای ترکنشین تعبیه شده که کارایی مناسبی دارد. تفاوتی که بین زین‌ها وجود دارد بافت دون دون برروی زین واریو و بافت ساده برروی زین کلیک است.

فضای زیر زین هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

زیر زین هم یک فضای با حجم ۱۸ لیتری قرارگرفته که به سختی میشه داخلش کلاه‌ کاسکت‌های فک‌ثابت یا سایز بزرگ رو قرارداد اما نسبت به کلیک که اسکوتری سایز کوچک است فضای قابل‌قبولی دارد.

فضای پا هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

فضای پای کلیک به شکلی طراحی شده که اگر قدتون مقداری بلند باشه ممکنه باعث اذیت شدن شما بشه و هنگام رانندگی چندین بار پاهاتون به فلاپ‌های جلو برخورد کنه و اگر قدتون خیلی بلند هم باشه ممکنه هنگامی که فرمان را میچرخانید به پاهاتون گیربکنه و مشکل ساز بشه براتون. اما بطور کلی برای افراد با قد میانگین فضای مناسبی ایجاد شده و پاها راحت قرارمیگیرن.

دو فضای کوچک هم در چپ و راست کنسول تعبیه شده که میتونید وسایل خودتون رو در آنها قراردهید و بین کنسول هم یک گیره قرارگرفته که قابلیت آویزان کردن وسایل مختلف را دارد.

مشخصات فنی هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

انجین هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

در کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰ از یک انجین ۱۵۰ سی‌سی تک سیلندر ۴ زمانه ۲ سوپاپ SOHC استفاده میشود که با نسبت تراکم ۱۰.۶:۱، توان تولید ۱۳ اسب بخار (۹.۷ کیلوات) در دورموتور ۸۵۰۰ و ۱۳.۴ نیوتون متر گشتاور در دور موتور ۵۰۰۰ را دارد. در انجین از تکنولوژی eSP نیز استفاده شده که باعث ایجاد راندمان بهتر و بیشتر میشود.

سیستم استارت و کی‌لس هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

استارت این دو موتور برقی است و کلیک ۱۵۰ و واریو  150 مثل خیلی از اسکوترهای دیگه هردو از سیستم کی‌لس یا بدون کلید پشتیبانی میکنند که آپشن خوبی به‌حساب میاد. کلیک بصورت فابریک یک سوییچ کی‌لس و واریو دوتا سوییچ کی‌لس دارد. هندا برای کلیک بصورت فابریک دزدگیرهم فراهم کرده است.

انتقال قدرت هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

انتقال قدرت در کلیک ۱۵۰ از طریق گیربکس اتوماتیک CVT به کمک تسمه به چرخ عقب منتقل میشود و موتور را به حرکت درمیاورد.

سوخت‌رسانی و ظرفیت باک هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

سوخت‌رسانی کلیک ۱۵۰ توسط انژکتور برقی صورت میگیرد. هوندا برای این موتور از تکنولوژی PGM-Fi استفاده کرده و بهینه‌سازی خوبی برای انجین و سوخت‌رسانی انجام داده. این تکنولوژی به معنی سوخت‌رسانی برنامه ریزی شده است که با توجه به قطعات و سنسورهایی که در انجین قرارگرفته، با توجه با یکسری معیارها سوخت‌رسانی را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد.

ظرفیت باک ۵.۵ لیتری و مصرف سوخت صدی ۲ لیتر قابلیت رانندگی تا حدودا ۲۵۰ کیلومتر با یک باک را میدهد که برای یک موتورسیکلت اسکوتری مقدار مناسبی است و هزینه زیادی هم مصرف نمیشود. موقعیت قرارگیری درب باک هم زیر زین است و برای سوختگیری نیازه که زین باز باشد.

سیستم تعلیق هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

یکی دیگه از تفاوت‌های کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰ در سیستم تعلیق آنهاست. در قسمت جلوی کلیک از یک جفت کمک‌فنر تلسکوپی استفاده شده و برای عقب از تک‌کمک بازویی شناوراستفاده شده که سمت چپ موتور قرارگرفته. تک کمک بودن عقب کلیک و قرارگیری آن در سمت چپ یکی از ضعف‌های آن به حساب میاد بدلیل اینکه لرزش‌ها تکان‌ها را کمتر مهار میکند و باعث اذیت شدن در سواری‌های طولانی‌تر میشود. تفاوت واریو تنها بیشتر بودن قطر کمک‌فنر عقب است که در نرمی بیشتر بی‌تاثیر نیست اما تفاوت چشمگیری ندارد.

کلیک ۱۵۰ از لاستیک‌های برند Vee Rubber استفاده میکند که برای جلو سایز ۱۴-۸۰/۹۰ و عقب سایز ۱۴-۸۰/۱۰۰ برروی رینگ‌های ۱۴ اینچی تعبیه شده. تفاوت کلیک و واریو، استفاده از لاستیک های برند IRC در واریو است. بطور کل کیفیت هردو برند بالاست و فرق زیادی باهم ندارند.

ابعاد و وزن هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

کلیک با طول ۱۹۱۹ میلیمتر، عرض ۶۷۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۰۶۲ میلیمتر و فاصله بین دو محور۱۲۸۰ میلیمتری دارای وزن خشک ۱۰۷ کیلوگرم است که با احتساب روغن و بنزین و آب رادیاتور وزن آن به ۱۱۳ کیلوگرم میرسد.

ترمزها هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات

برای ترمز‌های کلیک و واریو در چرخ جلو از یک دیسک ۱۹۰ میلیمتری استفاده شده و سیستم چرخ عقب ترمز کاسه‌‌ای است. تکنولوژی به‌کار رفته در ترمزها CBS (Combined Braking System) است که بسیار باعث کمک به ترمزگیری های بهتر و کاهش خطر میشود. یکی دیگه از تفاوت‌ها، برند سازنده ترمزها است که ترمز کلیک توسط NISSIN و ترمز واریو توسط TOKICO که هردو زاده ژاپن هستند تولید میشود.

کلام آخر

هوندا کلیک ۱۵۰ اسکوتر اتومات یا واریو ۱۵۰ با توجه به مشخصات فنی و ظاهری‌ای که داره تونسته یکی از بهترین گزینه‌های اسکوتری داخل ایران باشه. اینو از انواع برندهای مختلفی که طرح کلیک تولید کردن میشه فهمید! یکسری رقبایی هستند مثل آیروکس ۱۵۵ یا محصولات دیگر هوندا مثل PCX 150 و ADV 150 که در ایران میشه گفت رقیب کلیک به‌حساب میان اما مقایسه این موتورها باهم خیلی درست نیست چون از نظر قیمتی و فنی و … باهم فرق‌هایی دارن. بین اسکوتری‌های اصل داخل ایران قطعا کلیک یا واریو میتونه یکی از بهترین گزینه‌ها توی رنج قیمتی خودش باشه. البته که محصولات تایوانی SYM هم مثل J200 و JT200 هم حرفی برای گفتن دارن اما بازهم هوندا ژاپنی جاپای خودشو توی بازار محکم‌تر از محصولات دیگه کرده و خواهان بیشتری داره.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *