بلاگ

سوزوکی V STROM 250 دنده ای

سوزوکی V STROM 250 دنده ای

بررسی سوزوکی V STROM 250 دنده ای

سوزوکی V STROM 250 دنده ای توسط شرکت تکتاز موتور وارد ایران میشه و چند سالیه که در ایران هم حضور داره.

طراحی و ظاهر سوزوکی V STROM 250 دنده ای

برعکس ایرادایی که به قدرت و انجین موتور گرفته میشه، وی استروم توی بخش طراحی و ظاهر خیلی درجه یک ظاهر شده . سوزوکی به خاطر الگو برداری از وی استروم های رده بالاتر خودش، تونست یه طراحی خاص و منحصر بفردی رو برای محصول کم حجمش پیاده کنه. تو طراحی وی استروم ۲۵۰ همه چی سرجاشه! یه دیزاین کاملا هماهنگ و حرفه ای برای یک موتور ادونچری.

این موتور توی رنگ های مختلفی مثل آبی، قرمز، زرد و مشکی عرضه شده و سایز موتور هم ۲۰۸ در ۷۱ در ۱۱۱ سانتی متره. طول، عرض و ارتفاع

طراحی چراغ های سوزوکی V STROM 250 دنده ای

کاسه چراغ این موتور همونجوری که توی تصویر ها هم مشخصه به صورت دایره ای طراحی شده و راهنماها هم در طرفین کاسه چراغ دیده میشه. نور های جلو و عقب موتور به جز خطر عقب، از نوع لامپ معمولی هستن.

فرمون سوزوکی V STROM 250 دنده ای

فرمون این موتور از نوع لوله ای ساده هست. شیب و خمیدگی فرمون طوری پیاده سازی شده تا رایدر در بهترین حالت بتونه روی فرمون کنترل داشته باشه. سمت راست فرمون کلید قطع و وصل برق هست و یکم پایین تر کلید کنترل نور پایین موتوره. سمت چپ هم کلید فلاشر، تعویض نور پایین به بالا، راهنما و بوق موتور دیده میشه. در کل فرمون وی استروم شعاع چرخش خوبی هم در اختیارتون میذاره و این نشون میده که علاوه بر سواری های اصطلاحا ماجراجویانه امکان تردد در شهر رو هم به راحتی دارید.

کیلومتر سوزوکی V STROM 250 دنده ای

کیلومتر وی استروم از نوع دیجیتالی ساخته شده. دور موتور در بالای صفحه نمایش مشخصه و اطلاعات دیگه مثل سرعت سنج، ساعت، دنده شمار و … هم در پایین دور موتور دیده میشن. در کل صفحه نمایش کاملی داره و اطلاعات خوبی رو با وضوح بالا در اختیارتون میذاره. جلوتر از کیلومتر هم Wind Screen تعبیه شده که یه جورایی نقش طلق موتور رو بازی میکنه. همونطور که در تصویر سمت چپ میبینید، بغل کیلومتر هم یه خروجی برق برای شارژ وسایل برقی تعبیه شده.

باک سوزوکی V STROM 250 دنده ای
باک سوزوکی V STROM 250 دنده ای ظرفیت مناسبی داره که البته این مورد تو موتورای ادونچری یه امر پیشفرض به حساب میاد. ظرفیت باک این موتور ۱۷.۳ لیتره و مصرف سوختشم چیزی حدود صدی ۴ لیتره البته بسته به نوع رانندگی هر شخص، میتونه کمی بالا پایین شه.

زین سوزوکی V STROM 250 دنده ای

زین سوزوکی V STROM 250 دنده ای به صورت یه تیکه طراحی شده و فضای مناسبی هم برای راکب و هم برای ترک داره. نرمی قابل قبولی هم داره نه خیلی سفته نه خیلی نرم. در قسمت عقب اما، یه دستگیره بزرگ تعبیه شده که امکان بستن انواع باکس های مسافرتی رو برای شما فراهم میکنه. فضای زیر زین این موتور هم در حد یه قفل دیسک جا داره و خیلی نمیشه روش حساب کرد.

توی این بخش تفاوتی که این موتور با ادونچر های دیگه بازار داره، ارتفاعشه! ارتفاع زین وی استروم ۸۰۰ میلی متر یا ۸۰ سانتی متره که به نسبت موتور های دیگه توی این سبک ارتفاع پایین تریه. این نشون میده که به جز افراد قد بلند، افراد میان قد هم میتونن از این موتور استفاده کنن و یه جورایی یه مزیت برای این موتورسیکلت به حساب میاد.

مشخصات فنی سوزوکی V STROM 250 دنده ای

انجین سوزوکی V STROM 250 دنده ای
میرسیم به بخش مشخصات فنی و انجین این موتور. جایی که شاید یکم بخوره تو ذوقمون! وی استروم از یه انجین تویین یا دوسیلندر استفاده میکنه. همونطور که قبلا هم گفتیم نحوه کارکرد سیلندر ها به صورت موازی هست نه خورجینی. توی این موتور به ازای هر سیلندر ۲ سوپاپ داریم و آرایش سوپاپ ها هم SOHC هستن. انجین وی استروم توسط آب خنک میشه و نسبت تراکمش هم ۱۱.۵ به یک هست.

حجم دقیق انجین ۲۴۸.۵ سی‌سیه و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه به ۲۴.۷ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ میرسه و نهایت گشتاور هم به ۲۳.۴ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰ میرسه. انتظار بیشتر از این داشتین درسته!؟ خودمم همینطور . آخه آقای سوزوکی بین این همه رقیب کتُ و کلفت این چی بود دادی!؟ رقبای وی استروم kawasaki versis، BMW G310R و KTM 250 Adventure هستن که همشون بلا استثنا یه سر و گردن از این موتور قدرتمند ترن. مثلا همین کی تی ام ادونچر که توی ایران هم داریمش با یک سیلندر قدرتی نزدیک به ۳۰ اسب بخار تولید میکنه.

ما داریم در مورد یه موتور ادونچری صحبت میکنیم که احتمالا قراره دوترک، با کلی بار و بندیل حرکت کنه، پس خیلی طبیعیه که قدرت بالایی رو براش در نظر بگیرن. مسیرای ناهموار و شیبای عجیب غریب مسیر که بماند …

حتی توی خود منابع شرکت سوزوکی هم روی قدرت و سرعت این موتور مانور ندادن و بیشتر به توان و گشتاورش توی سرعتای بین ۴۰-۳۰ تا ۹۰ کیلومتر برساعت اشاره کردن! حالا دیگه فکر کنم دلیل عدم موفقیت این محصول رو، توی سبک موتور های ادونچری متوجه شدید. راستی این انجین دقیقا همونیه که توی سوزوکی اینازوما هم استفاده شده.

سیستم انتقال قدرت به وسیله زنجیر انجام میشه و وی استروم از یه گیربکس ۶ دنده بهره میبره. سیستم سوخت رسانیش هم انژکتور برقیه. ظرفیت روغنی که باید توی این موتور بریزید حدودا ۲.۴ لیتره.

شاسی و سیستم تعلیق سوزوکی V STROM 250 دنده ای

وزن خشک وی استروم ۱۸۸ کیلوگرم هست و از یه شاسی گهواره ای بهره میبره. در کل توی بخش تعلیق و ترمز هم خیلی حرفی برای گفتن نداره و همه چیز خیلی عادی و رفع کتی پیاده شده😂، ولـــــی در عوض هندلینگ خوبی رو با این موتور تجربه خواهید کرد.

کمک فنر های سوزوکی V STROM 250 دنده ای

کمک فنر های جلوی این موتور از نوع تلسکوپی معمولی هستن و عقب هم یه تک کمک روغنی.

لاستیک های سوزوکی V STROM 250 دنده ای
سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۸۰ و عقب هم ۱۴۰/۷۰ هست که جفتشون روی رینگ های ۱۷ اینچی سوار شدن. برند لاستیک های وی استروم IRC هست که کیفیت مناسبی دارن.

سیستم ترمز سوزوکی V STROM 250 دنده ای
ترمز جلوی وی استروم از نوع دیسکی با قطر ۲۹۰ میلی متر و با کالیپر دو پیستونه هست. ترمز عقب هم دیسکی با قطر ۲۴۰ میلی متر و کالیپر تک پیستونه هست. روی هر دو ترمز این موتور ABS فعال هست. ناگفته نماند که ترمز های این موتور از برند نام آشنای Nissin هستن.

جمع بندی
به نظر من سوزوکی V STROM 250 دنده ای یه موتور ادونچری خیلی معمولیه و اگر انتظار آف رود های سنگین و مسافرت های عجیب غریبی با موتور رو ندارید، وی استروم ۲۵۰ میتونه انتخاب خیلی خوبی باشه. در غیر این صورت پیشنهاد میکنم به گزینه های دیگه موجود در ایران هم یه نگاهی بندازید. مثل کاوازکی ورسیس و کی تی ام ادونچر چون مجموعا هم کیفیت خوبی در اختیارتون میذارن و هم قدرت مناسب. من فکر میکنم اگر شما یه موتور ادونچری برای مسافرت های نیم روزی یا چند روزه سبک بخواید و در کنارش قصد رفت آمد های شهری داشته باشید بازم وی استروم گزینه مناسبی میتونه باشه.

نکته مهمی که در مورد همه این سه موتور وجود داره بحث تامین قطعه و لوازکه که توی هیچکدومشون نمیشه با اطمینان در موردش صحبت کرد پس این موضوع رو هم به شدت مد نظر داشته باشید. البته کاوازاکی ورسیس به خاطر محبوبیت و قدمتش تو بازار ایران وضعیت به نسبت بهتری داره.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *