بلاگ

گلکسی NH250 اس وای ام

گلکسی NH250 اس وای ام – برند SYM

مقدمه

همونطور که میدونید بازار موتور های ادونچر تو ایران خیلی تعریفی نیست! هم تنوع کمه، هم قیمتا به شدت فضاییه و هم لوازمشون راحت گیر نمیاد. اما توی همین وضعیت قمر در عقرب، اگر کسی قصد خرید یه موتور ادونچری ۲۵۰ سی سی داشته باشه، گلکسی nh250 اس وای ام جزو گزینه های اولش قرار میگیره!

بعد از ان اچ ۱۸۰، که به خاطر قیمتش تونسته بود سهم بازار خوبی به سمت خودش بکشونه، مردم خیلی راحت از نسخه ۲۵۰ سی سی این موتور استقبال کردن. نسخه ۲۵۰ این موتور حدوداً در سال ۱۴۰۱ وارد بازار ایران شد و از همون اول به لطف اطلاع رسانی های دقیـــــــــق و سریـــــــــع شرکت وارد کننده، مردم تا مدت ها اطلاعات دقیقی از مشخصات و شناسنامه ی این موتور نداشتن.

 گلکسی nh250 اس وای ام محصول کمپانی اس وای ام هست. جهت اطلاع باید بگم که شرکت sym به جز اون همه محصولی که داره، دو سری محصول معرفی کرده به اسم NH T و NH X! ان اچ تــــی، همون NH خودمونه و ان اچ ایــــکس، همون NA خودمون!

هر کدوم هم تو ســــه نسخه ی ۱۲۵، ۱۸۰ و ۲۷۸ سی سی عرضه شدن ولی تو خیلی از منـابع به جای ۱۸۰، ۲۰۰ صداشون میکنن و به جای ۲۷۸، ۳۰۰ !

طراحی و ظاهر گلکسی nh250 اس وای ام

اس وای ام توی طراحی این موتور خوب عمل کرده و به عنوان یه ادونچر میــــان رده ظاهر قابل قبولی داره. شاید در نگاه اول خیلی باهاش ارتباط نگیرید ولی وقتی یکم بیشتر توش عمیق بشید، کم کم ازتون رضایت میگیره. ارتفاع نسبتاً بلند موتور و در کنار طول زیاد و دماغه ی کشیده ای که در قسمت جلو داره، نشون میده که همه چیز با هم هماهنگه و واقعاً نمیشه ایرادی به طراحیش گرفت!

از اونجایی که شرکت های چینی معمولا از موتور های موفق بازار جهانی الگو برداری میکنن، حدس میزنم طراحی ان اچ الهام گرفته از ادونچر شرکت سوزوکی یعنی v-strom 800 بوده باشه که تو تصاویر پایین میتونید شباهتشون لمس کنید.

ان اچ تو چند رنگ مختلفِ اصطلاحاً پرچمی وارد بازار ایران شده که توی تصاویر پایین میتونید مشاهده کنید.

راستی یه توضیحی در مورد ابعاد دقیق گلکسی nh250 اس وای ام بهتون بدم. طول این موتور ۲۰۶ سانتی متر، عرضش ۹۰ و ارتفاعش هم ۱۳۵ هست. اگر دقت کنید ارتفاع این موتور به نسبت یکم بیشتر از بقیه هست و دلیلش سایز رینگ جلوی موتوره که در بخش لاستیک، کامل در مورد صحبت میکنیم.

نا گفته نماند، جدا از بحث مشخصات فنی که اصلی ترین تفاوت بین نسخه ۱۸۰ و ۲۵۰ سی سی هست، در بخش طراحی و ظاهر هم تفاوت هایی ایجاد شده مثل طراحی اگزوز، گارد محافظ (که در نسخه ۱۸۰ سی سی نبوده) و … .

طراحی چراغ های گلکسی nh250 اس وای ام

در قسمت جلویی موتور یه دماغه ی کشیده داریم که این سبک از طراحی رو در خیلی از ادونچر های دنیا دیده بودیم. روی این دماغه یک ویند شیلد یا محافظ باد قرار گرفته که بیشتر جنبه تزئینی داره تا کاربردی. چراغ جلو و راهنماها هم در همون بخش قابل مشاهده هست. چراغ جلو از نوع ال ای دی هست که پرتاب و شدت نور خوبی هم داره. خطر عقب و راهنما های این موتور هم به صورت ال ای دی کار شدن.

فرمون گلکسی nh250 اس وای ام

فرمون گلکسی nh250 اس وای ام از نوع لوله ای هست و مثل اکثر موتور های ادونچری، طول زیاد با شیبی رو به بالا داره. سمت راست کیل سوییچ، استارت و کلید تنظیم نور جلوی موتور رو داریم. سمت چپ هم کلید راهنما، نعویض نور پایین به بالا و بوق رو میبینیم.

کیلومتر گلکسی nh250 اس وای ام

کیلومتر دقیقا همون کیلومتر نسخه های قبلیه. یه صفحه تماماً دیجیتال که چراغ های هشدار در قسمت پایین قرار داره. یه چیزی که داره از همین جا بهمون چشمک میزنه، نماد ABS هست که خوشبختانه در این موتور داریم و در بخش سیستم ترمز مفصل بهش میپردازیم.

باک گلکسی nh250 اس وای ام

ظرفیت باک این موتور ۱۱ لیتـــره .

اگر یه نگاهی به موتور های هم کلاس خودش بندازید متوجه میشید که اس وای ام واقعاً توی این بخش غیر اصولی کار کرده. بنلی TRK، کی تی ام ADVENTURE، زونتس z4 و … همشون ادونچر های ۲۵۰ تک سیلندری هستن که ظرفیت باک بالای ۱۴ لیتر دارن!

اصلاً یکی از شاخصه های اصلی موتور های آف رودی ظرفیت باک بالای اون هاست. این موضوع حتی توی بیشتر موتور های اسکرمبلر هم رعایت میشه دیگه چه برسه به یه موتور ادونچری! نمونش همین زونتس زد ۲ جی ۱، که ظرفیت باکش ۲۰ لیتره!

زین گلکسی nh250 اس وای ام

زین گلکسی nh250 اس وای ام به صورت یه تیکه و بزرگ طراحی شده. نرمی مناسبی هم داره و برای سواری های طولانی مدت چه به صورت تک نفره چه دو نفره قابل قبوله. ارتفاع زین این موتور ۸۱۲ میلی متره و نسبت به بقیه موتورا یه کوچولو بیشتره. این یه کوچولو شاید در سواری های شهری خودشو نشون نده ولی در آف رود میتونه گزینه قابل توجهی باشه. اگر قد شما زیر ۱۷۵ باشه ممکنه توی کنترل این موتور دچار مشکل بشید.توضیحات

مشخصات گلکسی nh250 اس وای ام

وارد کننده میگه این موتور ۲۵۰ سی سیه اما وقتی بازار جهانی و منابع خارجی رو نگاه میکنی میبینی که ان اچ کلا توی ســـه نسخه ۱۲۵، ۱۸۰ و ۲۷۸ تولید شده و منطقی نیست که اس وای ام بیاد برای یه کشور، یه انجین جداگونه در نظر بگیره. از طرف دیگه، چون قبلاً بعضی وارد کننده ها سابقه اینو داشتن که موتور های ۳۰۰ رو راحت پلاک کنن، میتونیم یه حدس هایی بزنیم که ان اچ هم میتونه ۲۷۸ باشه و ۲۵۰ پلاک شده! نمونش بنلی های مدل ۹۶-۹۵، یاماها R3، نینجا ۳۰۰ و …

وقتی این سناریو هایی که بهتون گفتم رو میذاریم در کنار عملکرد واقعی این موتور متوجه میشیم که عدد ۲۷۸ سی سی برای این موتور منطقی به نظر میاد. در ضمن انجین لاکی t3 با این موتور یکی هستن!

انجین گلکسی nh250 اس وای ام

گلکسی nh250 اس وای ام از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ بهره میبره که آرایش سوپاپ ها به صورت DOHC هستن. کنترل دما در انجین این موتور بر عهده یک رادیاتور آب خنک هست. حجم دقیق همونطور که گفتم ۲۷۸.۳ سی سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۲۴ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰ و نهایت گشتاورش هم ۲۲.۵ نیوتون متر در دور موتور ۶۰۰۰ هست. سیستم سوخت رسانی ان اچ از نوع انژکتور برقیه و مصرف سوختش هم حدوداً صدی ۳.۵ لیتر.

گیربکس و سیستم انتقال قدرت گلکسی nh250 اس وای ام

این موتور از یه گیربکس ۶ دنده بهره میبره و قدرت انجین به وسیله زنجیر به چرخ عقب منتقل میشه. کلا سری های NH X و NH T گیربکس های خیلی نرم و با کیفیتی ندارن، پس خیلی باید حواستون به نوع رانندگی و سرویس های این موتور ها باشه. راستی روغن پروتِک برای این موتور مناسبه و با خیال راحت میتونید ازش استفاده کنید.

اصطلاحاً ان اچ قدرت خیلی خوبی رو به سر چرخ موتور منتقل میکنه و این موضوع رو موقع شتاب گیری های اولیه و حتی ثانویه خیلی خوب میتونید لمس کنید. این نشون میده که قدرت ان اچ برای مسیر های آف رودی هم میتونه کاملاً راضی کننده باشه. در جواب باید بگم بله دقیقاً همینطوره امّا دو تا آیتم هست که یه جورایی شما رو در سواری های پر چالش مخصوصاً آف رود، آزار میده!

اولیش سیستم تعلیق این موتوره که در بخش سواری و هندلینگ کامل در مورد صحبت میکنم و بعدیش چیزی نیست جز ضریب دنده! خب اول توضیح بدم که اصلاً این ضریب دنده چیه و به چه دردی میخوره؟!

خیلی ساده بخوام بگم ضریب دنده توی موتورسیکلت یه معیاریه که به واسطه نوع ساختار گیربکس، زنجیر، خورشیدی و این جور چیزا تعیین میشه. شرکت های سازنده هم با توجه به توان انجین، این موارد رو با هم هماهنگ میکنن. اما توی ان اچ این پارامتر ها اصلا باهم همخونی ندارن مخصوصا توی دنــــده یــــک! این اتفاق باعث شده که ان اچ یه موتور اصطلاحا سرعتی باشه نه قدرتی!

این ضریب دنده اشتباه خودشو دقیقاً در مسیر های آف رودی نشون میده. مثال میزنم، توی سربالایی دارید حرکت میکنید با کلی سنگ ریزه و شن و ماسه! نیاز دارید موتور با دور موتور پایین خودش حرکت کنه و شما خیلی بهش گاز ندین. اما اینجاست که متوجه میشید ان اچ از یه سرعت مشخص (حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت) کمتر نمیره و اگر بخواید با این سرعت حرکت کنید موتور میخواد خاموش شه و اصطلاحاً به پت پت میفته! شاید بگین خب دادااااش توی سربالایی انتظار داری موتور راحت حرکت کنه؟!

باید بگم این مشکل دقیقاً توی مسیر های شهری هم قابل لمسه و شما برای حرکت طبیعی موتور باید حداقل ۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشید. این داستان توی مسیر های شهری خیلی اهمیت نداره ولی توی آف رود و مخصوصاً سربالایی و سرپایینی ها اذیتتون میکنه.

شتاب و نهایت سرعت گلکسی nh250 اس وای ام

شتاب ۰ تا ۱۰۰ این موتور حدوداً، ۹ ثانیه هست و نهایت سرعتش هم حدوداً ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت.

سیستم تعلیق گلکسی nh250 اس وای ام

وزن خشک ان اچ ۱۵۵ کیلوگرمه که با احتساب مایعات اضافیش، حدوداً به ۱۶۵ کیلوگرم میرسه. شاسی این موتور هم از نوع محیطیه. perimeter یا محیطی جزو معمول ترین فریم هایی هستن که برای موتور های سبک ادونچری مورد استفاده قرار میگیرن.

کمک فنر های گلکسی nh250 اس وای ام

در قسمت جلو یک جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی داریم و قسمت عقب هم تک کمک. مجموعاً کمک فنر ها و سیستم تعلیق خیلی حرفی برای گفتن ندارن و کوبش های موتور شما رو آزار میده، مخصوصاً تو مسافت های طولانی مدت و رانندگی در مسیر های آفرودی. این نکته رو وقتی بهتر لمس میکنید که سواری اون یکی رقیب این موتور یعنی TRK 250 رو هم تست کنید. ثبات و استحکام موتور کاملاً متفاوته!

لاستیک های گلکسی nh250 اس وای ام

سایز لاستیک جلو ۱۰۰/۹۰/۱۹ و عقب ۱۳۰/۸۰/۱۷ هست و خداروشکر دست ایران یاسا هنوز به این موتورا نرسیده . برند لاستیک ها CST چین هست که به نسبت لاستیک های ایرانی عملکرد بهتری دارن ولی اگر میخواید تجربه سواری بهتری داشته باشید پیشنهاد میکنم اون هارو با لاستیک های با کیفیت ترِ بازار مثل IRC، PIRELLI و … تعویض کنید.

ناگفته نماند که رینگ های ان اچ از نوع wire spoke یا همون پره ای خودمون هست. این سبک از رینگ ها باعث میشن که دوام چرخ در مقابل کوبش و ناهمواری های مسیر بیشتر باشه و بهتر بتونه ضربات رو دفع کنه. رینگ های ریخته گری یا آلومینیومی در مقابل فشار و ضربه، دوام کمتری از خودشون نشون میدن.

سیستم ترمز گلکسی nh250 اس وای ام

خوشبختانه ترمز های دیسکی گلکسی nh250 اس وای ام ، هم عقب و هم جلو، از نوع ABS هستن. ترمز جلو دارای کالیپر دو پیستونه و عقب هم دارای کالیپر تک پیستونه هستن. قطر دیسک جلو ۲۸۸ میلی متر و عقب هم ۲۲۲ میلی متره.

ترمز های گلکسی nh250 اس وای ام در مجموع عملکرد خوبی دارن ولی وجود ABS در راید های آف رودی، یک آپشن اضافی به حساب میاد! همونطور که میدونید در موتور سواری آف رود وجود تکنولوژی ABS، رایدر رو در زمان های خاص و ناگهانیِ ترمز گیری، دچار مشکل میکنه و در اکثر ادونچر های مطرح بازار جهانی این آپشن قابل خاموش و روشن شدن هست.

دلیلش هم اینه که راننده بتونه در مسیر های آف رودی ای بی اس رو خاموش کنه و در مسیر های معمولی مثل شهر، روشن کنه. ولی خب ان اچ این قابلیت رو نداره و البته بیشتر از اینم ازش انتظار نمیره خدایی . بنده خدا یه ادونچره میان رده هست.

سواری و هندلینگ گلکسی nh250 اس وای ام

قبل از هر چیزی اینو بگم که، نیرو موتور توی مونتاژ این موتور افتضاح عمل کرده. اگر ان اچ رو که از فروشگاه حتی به صورت صفر خریداری کردین، خیلی سریع ببرید تعمیرگاه و بدین براتون کامل چک و آچار کشی کنن. فرمون، کرپی و … همه و همه نیاز به سرویس و آچار کشی دارن.

هندلینگ ان اچ واقعاً خوبه. از زاویه چرخش فرمون بگیر تا نحوه قرارگیری پاها و بدنتون روی موتور، امّا بیشتر برای رفت و آمد های شهری. نحوه قرار گیری بدن روی این موتور تقریباً مثل ان ای هست در صورتی که این موتور ادونچره! باید راحتی بیشتری روش داشته باشید و استایل نشستنتون مناسب تر باشه. البته این موضوع خیلی مشخصه، چون دقیقاً همون شاسی NA روی NH استفاده شده.

اتفاقاً سایز رینگ ها، ارتفاع موتور و انجین پرشتابش باعث میشه از سواری ان اچ لذت زیادی هم ببرید و در کل راید باحالی رو باهاش تجربه میکنید ولی همونطور که گفتم، مسافرت مجموعاً یه موتور مطمئن و قرص و محکم میخواد، نه صرفاً یه موتور پرشتاب با سواری باحال!

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *