بلاگ

یاماها ان مکس ۱۵۵

یاماها ان مکس ۱۵۵

مقدمه :

یاماها ان مکس ۱۵۵برای اولین بار در فوریه سال ۲۰۱۵ در اندونزی که مرکز اصلی ساخت این اسکوتر یاماهاست به بازار عرضه شد.  در دسامبر ۲۰۱۷، یاماها  تغییراتی جزیی در آن داد و آن را به عنوان مدل سال ۲۰۱۸ وارد بازار کرد. این تغییرات شامل سرعت سنج متفاوت، رینگ طلایی رنگ در بعضی مدلها، زین با طرح متفاوت و افزودن مخزن روغن روی کمک فنر عقب (فقط برای بازار اندونزی) بود. در دسامبر سال ۲۰۱۹ این موتورسیکلت دست‌خوش تغییرات عمده ای گردید و تحت عنوان مدل سال ۲۰۲۰ به بازار آمد. یاماها ان مکس در میان اسکوترهایی است که بویژه در آسیا طرفداران زیادی دارد.

طراحی بدنه یاماها ان مکس ۱۵۵

 یکی از ویژگی های یاماها ان مکس ۱۵۵ ظاهر محافظه کارانه آن است. این درحالی است که ظاهر رقبای این اسکوتر با خطوط شکسته و تیز بدنه تهاجمی تر به نظر میرسند. طراحی بدنه با خطوط نرم و محافظه کارانه در این اسکوتر برای برخی از مشتریان جوان که عاشق ظاهر تهاجمی اند ممکن است کمی نا امید کننده باشد. اما تجربه ثابت کرده که معمولا این نوع طراحی در درازمدت جاودانه تر است و به راحتی منسوخ نمی شود.

علی رغم تغییراتی که این اسکوتر تاکنون شاهد آن بوده، هنوز می توان وفاداری به طراحی اولیه این اسکوتر را در زیر خطوط بدنه آن دید. چراغ جلو ال ای دی این اسکوتر کشیده تر و شکیل تر شده و فرم چراغ خطر عقب آن به یاماها XMax و TMax شبیه تر شده که شکل هندسی تری دارند.

راحتی و زین یاماها ان مکس ۱۵۵:

این اسکوتر برای تردد های روزانه در خیابانهای آسفالته مناسب است . زین پهن آن فضای نشستن خوبی دارد، فاصله دسته فرمان با موتورسوار مناسب است و جاپایی های بزرگ آن برای جابجایی پا روی آنها کافی و مناسب است. اما در عبور از دست اندازها و سرعت گیرها باید دقت کنید و با سرعت مناسب برانید چون کمک فنر عقب کمی خشک است. ظاهرا مدلی که دارای کمک فنر ارتقا یافته و نرمتر است به دلیل افزایش قیمت آن برای همه بازارها عرضه نشده است.

ترک نشینی این اسکوتر در مسافت های کوتاه قابل تحمل است. ولی در مسافتهای طولانی به دلیل پهن بودن زین، باز شدن زیاد پاها و تماس داخل رانها با زین کمی ناراحت کننده است. ما با همین مشکل در اسکوتر اس وای ام J200 نیز مواجه هستیم که موتورباشی آن را بررسی کرده است. جایی که سوییچ یاماها ان مکس ۱۵۵ در آن امتیاز می گیرد جاپایی محکم و بزرگ و دستگیره خوب برای ترک نشین است.

پیشرانه یاماها ان مکس ۱۵۵

یاماها برای این اسکوتر، نمونه ارتقا یافته انجین تک سیلندر۱۵۵ سی سی Blue Core خود را که یک پیشرانه امتحان پس داده  با تکنولوژی تنظیم متغییر سوپاپ VVA(Variable Valve Actuation) است انتخاب کرده است.  توان و گشتاور این پیشرانه فرق چندانی با نمونه های قبلی آن ندارد یعنی توان ۱۵.۱ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه،  و گشتاور ۱۳.۹ نیوتن متردر۶۵۰۰ دور بر دقیقه.

به لطف بهبود هایی مانند سرسیلندر جدید و محفظه احتراق کوچکتر، توزیع گشتاور و گازخوری پیشران بهتر شده، نیرو برای سبقت بهتر در اختیار موتورسوار قرار می‌گیرد و مصرف سوخت بهینه شده است.

در طی مدت استفاده و بررسی این اسکوتر حتی یک مورد هم پیش نیامد که احساس کنیم به توان بیشتری نیاز داریم. مجموعا رانندگی با یاماها ان مکس ۱۵۵در شهر رضایت بخش و لذت بخش است. با شتاب خوب و گشتاور مناسبی که در دورهای مختلف انجین در اختیار شماست اسکوتری دارید که در شهر چابک است و در بزرگراه های شهری براحتی میتوان با آن سبقت گرفت.

سواری و فرمان پذیری یاماها ان مکس ۱۵۵

علی رغم قد و قواره درشت، یاماها ان مکس هندلینگ بسیار خوبی دارد. به سرعت میتوان با آن دور زد و براحتی بین اتومبیل ها در بزرگراه یا خیابان تغییر جهت داد. تا قبل از اینکه با آن رانندگی کنم برایم سوال بود که چرا برخی افراد سوییچ یاماها ان مکس ۱۵۵را با تغییراتی تبدیل به اسکوتر مسابقه ای میکنند. اما پس از تجربه رانندگی با آن پاسخ خود را گرفتم.

سوییچ یاماها ان مکس ۱۵۵ترمزهای خوبی دارد و دیسک های جلو و عقب آن، قدرت ترمزگیری کافی برای متوقف کردن این اسکوتر ۱۳۱ کیلوگرمی در اختیار موتورسوار میگذارند. سیستم ترمزضدقفل یا ABS آن (در مدلهایی که به این سیستم محهز است) بویژه در خیابان های خیس خوب عمل میکند و در زمان درگیر شدن صدا و لرزش اضافه ای ایجاد نمی کند.

امکانات یاماها یاماها ان مکس ۱۵۵

امکانات ان مکس خوب است. البته با قیمتی که این اسکوتر دارد انتظار هم همین است. شما میتوانید بدون اینکه کلید را از جیب خود بیرون بیاورید، قفل ایمنی اسکوتر خود را با این کلید (ریموت هوشمند،) خاموش یا روشن کنید. دکمه ای که روی این ریموت است فلاشرها را روشن میکند و صدای سوت مانندی (Beep) پخش میکند تا شما بتوانید اسکوتر خود را در پارکینگ براحتی پیدا کنید.

توجه با این نکته ضروری است که سیستم کی لس، ABS و کنترل چسبندگی دربرخی کشورها بصورت استاندارد روی این اسکوتر عرضه میشود. دربرخی کشور های دیگر سیستم ترمز ABS بصورت استاندارد عرضه میشود. مدل های موجود در بازار ایران فاقد این سیستمها هستند.

صفحه نمایش ال سی دی مستطیل شکل NMAX 2020 از مدل مدور قبلی بزرگتر است و خوانایی بهتری دارد. سرعت سنج، نشانگر مصرف سوخت لحظه ای و متوسط مصرف، نشانگر در دسترس نبودن ریموت، کامپیوتر سفری، نشانگر سیستم VVA سوپاپ ها، ساعت، سنجشگر دمای آب انجین، نمایشگر سیستم ترمز ضدقفل و نشانگر خاموش یا روشن بودن قفل ایمنی بر روی این صفحه در اختیار موتورسوار است. هشداردهنده ای نیز برای زمان تعویض روغن و تسمه در اختیار دارید.

سوییچ یاماها ان مکس ۱۵۵ مانند سایر اسکوترهای جدید یاماها دارای سیستم خاموش کردن اتوماتیک اسکوترموقع ایست کامل در ترافیک یا پشت چراغ قرمز است. برای راه افتادن مجدد فقط کافی است که دسته گاز را بپیچانید تا اسکوتر با یک تاخیر به راه افتد. بین این دو محفظه، کلید چندکاره ای است که برای قفل کردن اسکوتر و خاموش و روشن کردن آن است.  زیر این کلید چند کاره، دکمه هایی است که کار بازکردن درب باک و قفل زین را برای دسترسی به فضای زیر زین انجام میدهند. حجم فضای زیر زین ۲۳.۳ لیتر است و یاماها ادعا میکند میتوان درآن یک کلاه کاسکت تمام رخ سایزX-large را جا داد. اما وقتی ما سعی کردیم که یک کاسکت مدولار تمام رخ را در آن جا دهیم قفل زین بسته نمیشد. حالا یا کلاه ما عجیب و غریب بوده یا بلد نبوده ایم که از فضا استفاده کنیم.

با توجه به مطالب گفته شده عجیب نیست که یاماها ان مکس طرفداران زیادی داشته باشد و دربرخی بازارها خوب بفروش برود. ظاهر آن زیباست، به عنوان یک اسکوتر شهری راحتی و هندلینگ خوبی دارد، پیشرانه خوب و قدرتمندی دارد و بیشترامکانات یک اسکوتر امروزی را داراست. با تغییراتی که در مدل سال ۲۰۲۰ در سوییچ یاماها ان مکس ۱۵۵رخ داده، این اسکوتر توانسته نام ان مکس را همچنان افراشته نگه دارد.

مشخصات فنی سوییچ یاماها ان مکس ۱۵۵ :

انجین: ۱۵۵ سی سی، تک سیلندر، تک میل سوپاپ (SOHC)

توان: ۱۵.۱ اسب بخار @ ۸۰۰۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۱۳.۹ نیوتن متر@ ۶۵۰۰ دور در دقیقه

جعبه دنده: اتوماتیک

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *