بلاگ

لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

مقدمه
لاکی ۱۸۰ از اون اسکوترای محبوب میان رده ای بود که به محض ورودش به بازار ایران خواهان زیادی پیدا کرد. این موتور جزو خانواده سمفونی کمپانی SYM به حساب میاد و در اصل اسم این موتور اون ور آب، SYMPHONY ST هست. موتور های سری سمفونی ST در بازار های جهانی بیشتر در نسخه های ۵۰، ۱۲۵ و ۲۰۰ سی سی عرضه میشه و این مدل یعنی سمفونی اس تی ۱۸۰ یه جورایی سفارشی برای یه سری از کشور هایی که محدودیت حجمی و … دارن تولید شده.

سمفونی ST یا همون لاکی ۱۸۰ خودمون توسط شرکت سهندسیکلت سپاهان وارد ایران شده و طبق یه سری منابع گفته میشه این موتور تنها اس وای امی هست که مستقیما از تایوان وارد شده و بقیه مدل ها برای اس وای ام چین هستن. همونجوری که اول مقاله هم گفتم، لاکی فروش خیلی خوبی رو تونست تجربه کنه. حالا دلیلش چیه؟ تا آخر محتوا همراهمون باش تا کامل این موتورسیکلت رو بررسی کنیم. احتمالا یکی از گزینه های خریدت بشه. برو بریم.

طراحی و ظاهر لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

شاید در مقایسه با سایر اسکوتر های بازار، طراحی لاکی ۱۸۰ خیلی مدرن و جوون پسند نباشه ولی باید بگم زود قضاوت نکنید. اسکوتر های سری ST اس وای ام، از لحاظ مشخصات فنی اینقدر حرف برای گفتن دارن که بهتره از بخش ظاهر که البته سلیقه ای هم هست چشم پوشی کنید. از خدا که پنهون نیست، منم حال نمیکنم با قیافش . به نظر من، به عنوان یه اسکوتر میان رده،، طراحیش خیلی معمولی و بدون ایراده ولی این نکتـــه رو هم باید در نظر داشت که، نسخه ی موجود در ایران برای دو سه سال قبله و انصافا نسخه جدید این موتور خیلی جذاب شده. منو یاد پیاجیو لیبرتی میندازه

لاکی ۱۸۰ در رنگ های متنوعی (حداقل ۶ رنگ)، داخل ایران حضور داره و ابعاد این موتور هم ۱۹۸۵۷۲۵۱۱۹۵ میلی متر هست. (طول، عرض و ارتفاع)

طراحی چراغ های لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

طراحی چراغ جلوی لاکی به صورت جداگونه ساخته شده و در اصل نور موتور با گردش فرمون حرکت میکنه. نور بالا و پایین در کاسه چراغ به صورت یکجا قرار گرفتن و راهنماهای جلو هم در قسمت پایینی، سمت چپ و راست قابل مشاهده هستن. چراغ عقب هم در تصویر مشخصه. تقریبا اکثر موتور های اس وای ام از همین طراحی استفاده کردن. ظاهر چراغ عقب آشناست. در موتور های جی ۲۰۰، اس آر ۲۰۰ هم دیدیم. نا گفته نماند که چراغ جلو و تمامی راهنماها لامپ معمولی هستن و فقط خطر عقب ال ای دیه.

فرمون لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

فرمون لاکی از نوع لوله ای ساخته شده و با فلاپ های قسمت جلوی موتور پوشیده شده. سمت راست کلید قطع و وصل برق موتور دیده میشه، پایین تر کلید تنظیم نور موتور و کلید استارت. سمت چپ، کلید تعویض نور پایین به بالا و البته کلید صندوق پران و کلید بوق. طبق معمول پشت فرمون خبری از کلید نور پلیسی یا پسینگ نیست!

یه نکته سوسکی رو این وسط بگم که، به نظر من واقعا کیفیت قلوه ها، کلید ها و … برای این موتور میان رده خیلی خوبه.

کیلومتر لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

کیلومتر لاکی از نوع دیجیتالی هست که اطلاعات در دو بخش دایره ای سمت راست و چند ضلعی سمت چپ دیده میشه. یه سری اطلاعات موتور مثل دور موتور، سرعت سمت چپ و چند مورد دیگه مثل ساعت سمت راست پایین دیده میشه. دو دکمه دایره ای هم در قسمت پایین صفحه نمایش مشخصه که میتونید تنظیمات کیلومتر رو باهاش انجام بدین.

کنسول و فضای جلوی پای لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

فضای جلوی پای این موتور مناسبه حتی برای افراد بلند قد (تا ۱۸۵ سانتی متر تست شده). همونجوری که توی تصویر میبینید یه سری آپشن در این قسمت تعبیه شده مثل شارژر USB، داشبورد و گیره. همونجوری که مشخصه این موتور کی لس نیست و به صورت سوییچی کار میکنه.

باک و زین لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات
زین لاکی فضای خیلی خوبی داره و شیب اون جوری هست که باعث میشه لاکی، برای سواری های طولانی مدت هم خسته کننده نباشه. نرمی و کیفیت جنس زین هم قابل قبوله. کمی عقب تر دستگیره فلزی نسبتا بزرگی داریم که هم به فضای بیشتر موتور کمک کرده و هم آپشن بستن باکس، هم کنترل بهتر ترک نشین رو براتون محیا میکنه. ناگفته نماند ارتفاع زین ۷۹ سانتی متره و تقریبا ارتفاع مناسبی به حساب میاد. اگر قدتون حداقل ۱۷۵ سانت باشه مشکلی تو سواری این موتور نخواهید داشت.

و اما قسمت زیر زین. به نسبت اسکوتر های دیگه توی این رنج قیمت، جزو فضا دار تریناشونه. تقریبا یه کلاه فک دار رو میتونید داخلش قرار بدین.کمی عقب تر یک کلید زرد رنگ دیده میشه. با اون میتونید برق موتور رو قطع و وصل کنید و یه جورایی سوییچ مخفی موتور به حساب میاد و برای امنیت موتور نکته مثبتی به حساب میاد.باک لاکی هم زیر زین قرار گرفته و ظرفیتش حدودا ۷ لیتره که برای این موتور ظرفیت خوبی به حساب میاد.

مشخصات فنی لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات
انجین

انجین لاکی، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ و هوا خنکه. حجم دقیق انجین ۱۶۹ سی‌سی هست و اصطلاحا ۱۸۰ سی‌سی صداش میزنن و نسبت تراکم این موتور هم ۱۰ به ۱ اعلام شده. حداکثر قدرت این موتور ۱۱.۸ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ و حداکثر گشتاورش هم ۱۲.۲ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰. تکنولوژی خاصی در انجین لاکی استفاده نشده ولی شرکت اس وای ام همین مشخصات رو اینقدر بهینه در کنار هم قرار داده که شما هیچ عیب و ایرادی نمیتونید به این پکیج بگیرید. سیستم انتقال قدرت لاکی Belt یا تسمه هست و گیربکسشم از نوع CVT اتومات. سیستم سوخت رسانی طبق معمول انژکتور برقیه و مصرف سوختشم چیزی حدود صدی ۲ و خورده ای بسته به نوع رانندگی شما.

شتاب و نهایت سرعت لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

برای موتور های اسکوتری اصلا شتابی نمیشه در نظر گرفت و آیتم مهمی هم نیست، مخصوصا در این اسکوتر های شهری معمولی. ولی شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر این موتور حدودا ۸ ثانیه و نهایت سرعت این موتور چیزی در حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تست شده.

شاسی و سیستم تعلیق لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

وزن خشک لاکی ۱۸۰، ۱۲۹ کیلوگرم اعلام شده و شاسی این موتور از نوع piper under bone هست.

کمک فنر های لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی داریم و در قسمت عقب هم یک جفت کمک فنر معمولی.

لاستیک لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

سایز لاستیک جلوی این موتور ۱۱۰/۷۰ و لاستیک عقب هم ۱۱۰/۷۰ هست و جفتشون رو رینگ های ۱۶ اینچی سوار شدن. این نکته دقیقا یکی از بزرگترین نقطعه قوت های لاکی نسبت به اسکوتر های دیگه بازار به حساب میاد. رینگ های این موتور ۲ اینچ از رینگ های ۹۰ درصد اسکوتر های بازار بزرگترن و این موضوع تاثیر خیلی خیلی زیادی تو کاهش کوبش و تکون های مسیر داره و سواری موتور رو تا حد خیلی زیادی بهبود میده. اصلا خیلیا برای همین رینگای ۱۶ اینچی میرن سراغ لاکی. حقم دارن خدایی. اسکوترا اکثر تکون زیاد دارن و یکی از مهم ترین دلایلشم همین سایز رینگاشونه.

برند لاستیک ها ایران یاسا هست که پیشنهاد میکنم برای تجربه سواری بهتر اونا رو با برند های با کیفیت تر بازار تعویض کنید. خلاصه، اس وای ام توی بحث تعلیق و طبیعتا سواری، معمولا موتوراش عملکرد خوبی رو نشون میدن و این لاکی قصه ما هم همینطوره.

سیستم ترمز لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات
ترمز جلو از نوع دیسکی با قطر ۲۶۰ میلی متر و عقب هم خوشبختانه دیسکی با قطر ۲۳۰ که کالیپر جفتشون هم دو پیستونه هست. حالا چرا گفتم خوشبختانه دیسکی؟ چون توی خیلی از اسکوتر های این رنج قیمتی ترمز عقب رو کاسه ای تعبیه میکنن. تکنولوژی معروف CBS هم روی لاکی استفاده شده که به ترمز گیری بهتر و ایمن تر شما کمک زیادی میکنه.

قیمت لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

قیمت این موتور در حال حاضر (پاییز ۱۴۰۱) حدود ۸۰ میلیون تومان اعلام شده و به نسبت خیلی از اسکوتر های همرده خودش قیمت رقابتی داره. حتی موتور های خود شرکت اس وای ام که توسط نماینده های دیگه مثل نیرو موتور وارد میشن.

جمع بندی
رقبای این موتور، بیشتر از همین خانواده اس وای ام به حساب میان. SR200، FX150، j200 و چند مورد دیگه. به نظر من انتخاب بین اینا کاملا سلیقه ایه چون خیلی از بخش های این موتورای توشون یکسانه. مهم ترین وجه تمایز لاکی بین اینا سایز چرخاشه که واقعا هم مهمه. بقیه موارد مثل سیستم تعلیق، ترمز، انجین و … خیلی تعیین کننده نیست.

مشخصات کلی موتورسیکلت

طول۲۰۱۴ میلیمتر
عرض۷۱۴ میلیمتر
ارتفاع کلی۱۰۷۵میلیمتر
ارتفاع تا زین۱۴۰ میلیمتر
فاصله دو محور
کمترین فاصله بدنه از زمین
وزن۱۲۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت۷ لیتر

نوع و کلاس موتور

مدلLucky 180 SYM
کلاس موتورStreet
سال ساخت۱۳۹۷
تعداد سرنشین۲
تعداد چرخ۲
سایز چرخ جلو۱۶ اینچ
سایز چرخ عقب۱۷ اینچ
جنس رینگفولاد
نوع رینگاسپرت
سیستم تعلیق جلوتلسکوپی
سیستم تعلیق عقب

پیشرانه و انتقال قدرت موتورسیکلت

حجم موتور۱۸۰ سی سی
حجم موتورتک سیلندر
تعداد سیلندر
تعداد سوپاپدو
تعداد شمعیک
نسبت تراکم۱۰.۶:۱
سوختبنزینی
نوع سیستم سوخت رسانیانژکتور
جعبه دنده
تعداد دنده۴
نوع کلاچ
تعداد خروجی اگزوز۱عدد

ترمزهای موتورسیکلت

نوع ترمز جلودیسکی
نوع ترمز عقبدیسکی
سیستم ترمز ABS

چراغهای موتورسیکلت

نوع چراغهالوژن
چراغ راهنما روی آینهندارد
چراغ روزندارد

امکانات موتورسیکلت

نوع استارتاستارتی
آمپرهابنزین , کیلومترشمار , مسافت سنج
نوع کیلومتر شماردیجیتال
نوع رادیاتورندارد
فضای حمل بارندارد
دزدگیر
نوع جکجک وسط و جک بغل

نوشته های مرتبط

2 نظر در “لاکی ۱۸۰ SYM اسکوتر اتومات

  1. ناشناس گفت:

    لوازم یدکی بخصوص تسمه انتقال قدرت به چرخه وجود ندارد

    1. ناشناس گفت:

      تسمه اورجینال فقط جواب میده و حدود ۲۰۰۰۰ کیلومتر کار میکنه متفرقه هاش ۲۰۰۰تا هم کار نمیده و پاره میشه
      اگر ساکن تهران باشید تسمه و لوازم یدکی اورجینالش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *