بلاگ

یاماها آروکس ۱۵۵ فول  اندونزی اسکوتر اتومات

یاماها آروکس ۱۵۵ فول  اندونزی اسکوتر اتومات

مقدمه

آروکس ۱۵۵فول اندونزی اسکوتر اتومات یکی از سری اسکوترهای تک سیلندریاماها  است که از سال ۱۹۹۷ تا کنون در خط تولید قرار داشته است. تاکنون این اسکوتر با انجین های ۵۰ سی سی، ۱۰۰ سی سی، ۱۲۵ سی سی و ۱۵۵ سی سی با تفاوت هایی در بدنه برای بازارهای آسیایی و اروپایی عرضه شده است. در سال ۲۰۱۶ مدل ۱۲۵ سی سی اسکوتر یاماها آروکس ۱۵۵ فول اسکوتر اتومات با انجین آب-خنک چهار سوپاپه در اندونزی رونمایی شد ولی مورد استقبال چندانی قرار نگرفت. اندکی بعد در همان سال مدل ۱۵۵ سی سی یاماها ایروکس با انجین آب-خنک چهارسوپاپ و مجهز به فناوریVVT معرفی گردید. این اسکوتر در تایلند به نام Aerox 155، در فیلیپین به نام Mio Aerox 155، و در مالزی و ویتنام به نام NVX 155 عرضه می شود.

همانند اسکوتر یاماها Nmax، شرکت نیروموتور، اسکوتر یاماها آروکس ۱۵۵ فول اندونزی اسکوتر اتومات را (در دو نوع ساخت تایلند و اندونزی) به بازار ایران عرضه کرده است.

طراحی و تجهیزات آروکس ۱۵۵ فول اندونزی اسکوتر اتومات

اگر با شنیدن یا دیدن کلمه اسکوتر در جلو نام یاماها ایروکس ذهنتان به طرف طرح کلاسیک اسکوتر وسپا می افتند باید کمی در انتظار خود تجدید نظر کنید. چون یاماها آروکس ۱۵۵ فول اندونزی اسکوتر اتومات مانند یاماها Nmax و هوندا PCX و ADV) فاقد فضای باز جلو پا است و یک کنسول که مخزن سوخت موتورسیکلت در آن جاسازی شده، سوارشدن و پیاده شدن بر آن را تا اندازه ای شبیه موتورسیکلت های استاندارد کرده است. پس اگر فضای باز جلو پا را برای حمل بار و احساس امنیت بیشتر لازم دارید از خیر این اسکوتر و همانندهای آن بگذرید.

طراحی بدنه این اسکوتر تهاجمی و اسپرتی است. چراغ های ال ای دی و خطوط شکسته در نمای جلوی اسکوتر بر همین اساس طراحی شده است. چرخ های بزرگ ۱۴ اینچی، لاستیک ها، اگزوز تپل، رادیاتور قابل رویت در کنار چرخ عقب و کمک های جفتی عقب، مکمل ظاهر اسپرتی  و مسابقه ای این اسکوتر هستند. طراحی کنسول با خطوط بدنه ترکیب شده و شکل X مانندی پیدا کرده که تا زیر ترک نشین ادامه پیدا می کند. زین غیر هم سطح ایروکس، ظاهر این اسکوتر را اسپرتی تر نشان می دهد.

متاسفانه در سایت نیرو موتور و بیشتر منابع فارسی زبان، سایز چرخها و وزن این اسکوتر به اشتباه ۱۳ اینچ و ۱۱۰ کیلوگرم ( به جای ۱۲۶ کیلوگرم وزن تر) درج شده و تماسهای ما برای روشن کردن این موضوع بدون پاسخ مانده است.

طراحی بدنه این اسکوتر تهاجمی و اسپرتی است. چراغ های ال ای دی و خطوط شکسته در نمای جلوی اسکوتر بر همین اساس طراحی شده است. چرخ های بزرگ ۱۴ اینچی، لاستیک ها، اگزوز تپل، رادیاتور قابل رویت در کنار چرخ عقب و کمک های جفتی عقب، مکمل ظاهر اسپرتی  و مسابقه ای این اسکوتر هستند. طراحی کنسول با خطوط بدنه ترکیب شده و شکل X مانندی پیدا کرده که تا زیر ترک نشین ادامه پیدا می کند. زین غیر هم سطح ایروکس، ظاهر این اسکوتر را اسپرتی تر نشان می دهد.

متاسفانه در سایت نیرو موتور و بیشتر منابع فارسی زبان، سایز چرخها و وزن این اسکوتر به اشتباه ۱۳ اینچ و ۱۱۰ کیلوگرم ( به جای ۱۲۶ کیلوگرم وزن تر) درج شده و تماسهای ما برای روشن کردن این موضوع بدون پاسخ مانده است.

متاسفانه خبری از لامپ یا خروجی یو اس بی برای شارژ موبایل در صندوق زیر زین نیست ولی در داشبورد کوچک جلو شما به یک خروجی ۱۲ ولتی دسترسی دارید. پنل سرعت سنج و نمایشگرها از نوع ال سی دی معکوس (Negative LCD) است که رنگی نمیباشد. نوشته ها و علایم نیز به رنگ روشن در زمینه تاریک در آن نشان داده می شوند. سرعت سنج و دورسنج و بقیه علایم حیاتی بر روی این نمایشگر دیده می شود اما بهتر بود به جای دور سنج (که در اسکوتر اتوماتیک کارآیی محدودی دارد) سرعت سنج بزرگتری در اختیار موتورسوار باشد. این پنل قابلیت اتصال بلوتوثی دارد. یاماها سیستم ارتباطی با بلوتوث را که Y-Connect نام دارد به عنوان یکی از آپشن های ایروکس معرفی کرده است، به طوری که با اپ مربوطه بتوانید ضمن برقراری ارتباط به مجموعه ای از علایم حیاتی موتورسیکلت بر روی گوشی خود دسترسی داشته باشید. همچنین در این اسکوتر سنسور جک بغل نیز وجود دارد. این اسکوتر برای بازارهای مختلف با امکانات مختلف ارایه می شود. در تایلند مدل استاندارد فاقد ABS، سیستم کی لس  و استاپ- استارت و نمونه ABS (با سیستم کی لس و استارت-استاپ) ارایه می شود. اسکوترهای ایروکس عرضه شده توسط  نیرو موتور نمونه مجهز به ABS و کی لس استارتر است اما مثلا در هند سیستم کی لس بر روی اسکوتر نیست.

مجموعا کیفیت ساخت و رنگ، خوب است ولی فیدبک هایی در مورد ضعیف بودن درب پلاستیکی باک و ناهماهنگی درز پنل های بدنه هم گزارش شده است.

سیستم محرکه  و پرفورمنس آروکس ۱۵۵ فول اندونزی اسکوتر اتومات

شاید جذاب ترین ویژگی این موتورسیکلت، انجین ۱۵۵ سی سی آب-خنک و چهار سوپاپ آن باشد که روی یاماها آر ۱۵ (Yamaha R15) نیز هست. این انجین که بر روی R15 توانی معادل ۱۸.۶ اسب بخار (۱۰۰۰۰ دور) تولید می کند طوری تنظیم شده که بیشینه آن روی اسکوتر ایروکس به ۱۵ اسب بخار (۸۰۰۰ دور) محدود باشد. گشتاور بیشینه این انجین بر روی یاماها آروکس ۱۵۵ فول اندونزی اسکوتر اتومات ۱۳.۹ نیوتن متر (۶۵۰۰ دور) و روی یاماها R15 معادل ۱۴.۹ نیوتن متر (۸۵۰۰ دور) است. فناوری VVT به کار رفته در انجین یاماها ایروکس باعث توزیع مناسب گشتاور در دورهای مختلف می شود و فارغ از این که سرعت شما چقدر است با پیچاندن دسته گاز به گشتاور مورد نیاز خود دست پیدا می کنید و تا زمانی که سرعت به حدود ۱۱۰ کیلومتر نرسیده کمبود نفس را حس نمی کنید.

دی ان ای (DNA) انجین موتورسیکلت R15 بر روی یاماها ایروکس است که آن را به یکی از اسپرتی ترین اسکوترهای با گیربکس CVT بازار تبدیل می کند و احساس می کنید شاید برای برنده شدن درمسابقات اسکوترها ساخته شده است.

یاماها آروکس ۱۵۵ فول اندونزی اسکوتر اتومات برای شهر و ترافیک تیز و چابک است و در جاده گازخور خوبی دارد و براحتی سرعت های ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را برای ساعت ها طی می کند. عملکرد گیربکس CVT این اسکوتر خوب و در هماهنگی کامل با انجین است.

یاماها آروکس ۱۵۵ فول اندونزی اسکوتر اتومات می تواند با یک لیتر بنزین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر مسافت را بپیماید (بسته به نوع گاز دادن و سرعت) و حتی در جاده (با حفظ سرعت ثابت ۶۵ تا ۷۰ کیلومتر) به اعداد بهتری دست یابد. سیستم بسیار کارآمد استاپ- استارت این اسکوتر مسبب بخشی از این مدیریت مصرف است چنانکه به محض ایستادن انجین خاموش می شود و در استارت مجدد سریع عمل می کند. ممکن است این موضوع دلخواه همه افراد نباشد ولی یاماها برای کاهش مصرف، تصمیم به اجرای آن گرفته که خوب از پس آن نیز بر آمده است. با توضیحات داده شده و با باک ۵.۵ لیتری، یاماها ایروکس می تواند در شرایط واقعی مسافتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر را بپیماید که برای کاربردهای شهری کافی است اما اگر بیشتر بود مزیت بزرگی برای سفرهای طولانی با این اسکوتر محسوب می شد.

تعلیق، فرمان پذیری(هندلینگ)، سواری آروکس ۱۵۵ فول اندونزی اسکوتر اتومات

به تناسب طراحی ظاهری و انجین اسپرتی، سیستم تعلیق این اسکوتر نیز برای هندلینگ بهتر تنظیم شده است. بنابراین در حالی که پایداری این اسکوتر در تمام مسیر ها ( خط مستقیم و درپیچ و خم ) بسیار خوب است، اما سواری آن چندان نرم نیست. چرخ های ۱۴ اینچی و لاستیک های پهن نقش مهمی در حفظ پایداری قابل تحسین این اسکوتر بازی می کنند.

ظاهرا در برخی کشورها کمک های گازی قابل تنظیم ساخت KYB به صورت استاندارد روی این اسکوتر ارایه می شود و در برخی دیگر به صورت آپشن. در این صورت انتظار می رود عده ای که سواری نرم برایشان ارجحیت دارد کمک ها را با نوع گازی قابل تنظیم تعویض کنند.

ترمز چرخ جلو دیسکی با ABS و ترمز چرخ عقب کاسه ای است. عملکرد ترمزها خوب است ولی عالی نیست و بهتر بود که یاماها چرخ عقب را نیز به ترمز دیسکی مجهز می کرد.

ارتفاع زین ۷۹۰ میلیمتر است همانند هوندا ADV) و ممکن است برای افراد کوتاه قد مشکل آفرین باشد. زین پهن و راحت است اما قسمت ترک نشین (مانند موتورسیکلت های نیکد) کمی بالاتر است. همین باعث شده که سوار شدن و پیاده شدن ترک نشین سخت تر شود و در ارتفاع بالاتری از راننده قرار بگیرد. این موضوع هم مقاومت هوا را زیاد می کند و هم ترک نشین را در معرض باد و دود ترافیک قرار می دهد. دستگیره مناسبی هم برای ترک نشین در نظر گرفته نشده و باید به تورفتگی زیر زین چسبید. شاید این موضوع برای مسیرهای کوتاه مسئله ای نباشد اما برای مسافت های طولانی باعث خستگی انگشتان و دست می شود.

جمع بندی 

نقاط مثبتارگونومی مناسب و زین خوب برای موتورسوار (به جز مسئله شیب)، طراحی خوب کلیدها و فرامین روی فرمان، کنترل و پایداری خوب، توزیع مناسب وزن ( نتیجه انتقال باک از زیر زین به کنسول وسط)، اندازه خوب چرخ ها و محور تا محور چرخها برای مسیرهای ناهموار، عدم کله کردن موتور در ترمز های شدید (نتیجه تنظیم سفت کمک های جلو)، عمل کرد عالی انجین و گیربکس حتی در سربالایی، فضای کافی زیر زین برای کاسکت تمام رخ و مقداری لوازم دیگر، صدای کم اگزوز.

نقاط منفیسواری نه چندان نرم، ارگونومی زین ترک نشین، نبود دستگیره مناسب برای ترک نشین، نداشتن بادگیر جلو، موقعیت درب باک که در میان پاهای موتورسوار است و شاید برخی احساس راحتی نداشته باشند، ترکیب عواملی مثل ارتفاع زین با کنسول وسط و پهنای زین که ممکن است سوار و پیاده شدن را برای بعضی از افراد سخت کند، ظرفیت محدود باک (برای حدود ۲۰۰ کیلومتر مسافت) که برای سفرهای طولانی مناسب نیست، ترمز کاسه ای چرخ عقب.

یاماها این اسکوتر را مکسی اسکوتر اسپرتی (Maxi-Sports Scooter)  معرفی کرده و انصافا ظاهر و باطن یاماها ایروکس با این تعریف هماهنگی دارد. این اسکوتر یکی از اسپرتی ترین و لذت بخش ترین اسکوتر ها برای سواری تک نفره است و به شرطی که شما هم هندلینگ خوب، پایداری و چابکی را به سواری نرم ترجیح میدهید یکی از بهترین انتخاب هاست.

ویژگی های فنی یاماها آروکس ۱۵۵ استاندارد اندونزی اسکوتر اتومات
انجینتک سیلندر، ۱۵۵ سی سی، آب-خنک، تک میل سوپاپ، چهار سوپاپ، VVT، استاپ-استارت
بیشینه توان۱۵ اسب بخار (۸۰۰۰ دور)
بیشینه گشتاور۱۳.۹ نیوتن متر (۶۵۰۰ دور)
قطر و کورس پیستون۵۸ و ۵۸.۷ میلیمتر
تسبت تراکم۱۱.۶ به یک
تعلیقتلسکوپی، قطر ۲۶ میلیمتر(جلو)، کمک جفتی (عقب)
چراغ هاجلو و خطر عقب ال ای دی، راهنماها معمولی
ترمزهادیسکی با ABS  (جلو)، کاسه ای ۱۳۰ میلیمتری (عقب)
سایز چرخ ها۱۴ اینچ
ارتفاع زین۷۹۰ میلیمتر
فاصله زیر انجین تا زمین۱۴۵ میلیمتر
ظرفیت مخزن سوخت۵.۵ لیتر
وزن تر۱۲۶ کیلوگرم (مدل ABS)، ۱۲۲ کیلوگرم (بدون ABS)

نوشته های مرتبط

7 نظر در “یاماها آروکس ۱۵۵ فول  اندونزی اسکوتر اتومات

  1. مهران حاجیلو گفت:

    این موتور عالی است فقط حیف باک کوچکی دارد و احساس میکنم باید دست اندازها را خیلی آهسته و نرم رد کنی

  2. کوروش گفت:

    خداوکیلی این موتورها چند درمیاید براتون ،اینقدر گرون با مردم حساب می کنید؟

  3. ناشناس گفت:

    من خیلی دوست دارم

  4. ناشناس گفت:

    من خیلی دوست دارم الان اروپا بود یه دونه به من میدادن

    1. ناشناس گفت:

      خدا وکیلی انصاف وجدان یادتان نرود

  5. ناشناس گفت:

    شش سال پیش با پول این موتور یه ماشین تویوتا صفر میدادن

  6. حسن گفت:

    شش سال پیش با پول این موتور یه ماشین تویوتا صفر میدادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *