مقالات موتورسیکلت

مقایسه ktm دوک ۲۰۰ و ktm دوک ۱۲۵

کی‌تی‌ام دوک ۱۲۵ سی‌سی:

تا قبل از سال ۲۰۱۱ دوست‌داران موتورسیکلت در تمام دنیا، کمپانی اتریشی KTM را به دلیل تولید موتورسیکلت‌های ورزشی و آف‌رود و همچنین قهرمانی‌های متعدد در مسابقات معتبر موتورسیکلت سواری می‌شناختند اما در سال ۲۰۱۱ اتفاقی رخ داد که وسعت فعالیت این کمپانی را گسترده‌تر کرد و شهرت بیشتری برای این برند بوجود آورد.

در حقیقت کمپانی ktm در سال ۲۰۱۱ اولین محصول جاده‌ای خود را در طبقه بندی نیکد و با انجینی به حجم ۱۲۵ سی‌سی و با نام ۱۲۵ Duke ktm (کِی. تی. اِم. دوک ۱۲۵) به بازارهای جهانی عرضه نمود تا شاهد فصلی نو در عرصه موتورسیکلت باشیم. این حجم انجین پایین، بیشتر از آنجا ناشی شده بود که کی‌تی‌ام تازه در ابتدای مسیر تولید محصولات جاده‌ای قرار داشت و از سوی دیگر به گفته‌ای مسئولان کی‌تی‌ام این موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ سال به بالا تولید شده بود تا بتوانند لذت موتورسواری را در کمال امنیت و کیفیت تجربه کنند.

مدتی بعد از عرضه این محصول در بازارهای جهانی شرکت کویر موتور به عنوان نماینده رسمی کی‌تی‌ام اتریش در ایران اقدام به عرضه این موتورسیکلت در کشورمان نمود. البته نکته‌ای که باید ذکر کنیم این است که هم دوک ۲۰۰ و هم دوک ۱۲۵ از طریق کمپانی باجاج هندوستان به ایران وارد شده و مونتاژ این کشور محسوب می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های بارز کمپانی کی‌تی‌ام که در حقیقت جزء اصلی‌ترین نقاط قوت محصولات این کمپانی ktm اتریشی محسوب می‌شود، جمع کردن بهترین قطعات از بهترین و معروف‌ترین کمپانی‌ها در کنار هم است؛ ویژگی که در طول مطالعه همین متن، به دفعات با آن برخورد خواهید داشت.

شاسی و انجین:

در انجین دوک ۱۲۵ همانند مدل حرفه‌ای RCB 1190، از دو عدد میل بادامک در موقعیت بالای سیلندر استفاده شده است که وسیله اهرم‌های بادامک، چهار سوپاپ انجین را به حرکت وا می‌دارد. این نوع طراحی نه تنها اطمینان بسیار بالایی در عملکرد انجین به وجود می‌آورد بلکه با پوششی از کربن فوق سخت بر سطح اهرم‌های بادامک با به حداقل رساندن میزان اصطکاک، موجب آزاد شدن نیروی بیشتری می‌گردد.

طراحان و مهندسین کی‌تی‌ام آن قدر علم و تجربه داشتند که بتوانند از یک انجین به حجم ۱۲۴٫۷ سی‌سی قدرتی معادل با ۱۱ کیلووات (۱۵ اسب بخار) در ۹٫۵۰۰ دور در دقیقه (قدرتی که از قدرت برخی از ۲۵۰ سی‌سی‌های بازار ایران نیز بیشتر است) و حداکثر گشتاور ۱۱٫۸ نیوتن متر در ۸٫۰۰۰ دور در دقیقه را بیرون بکشند. قدرتی که با توجه به وزن نسبتا سبک ۱۲۵ کیلوگرمی، امکان تجربه حداکثر سرعتی تا حدود ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت و همچنین شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۸٫۷ ثانیه‌ای را برای راکب این موتورسیکلت فراهم آورده است. قدرتی که خود به خود ما را به یاد ضرب المثل معروف “فلفل نبین چه ریزه” می‌اندازد.

همچنین طراحی شاسی عالی، فریم لوله مانند و سبک، این موتورسیکلت را به یک تخته موج سواری واقعی تبدیل کرده و تجمیع وزن در نزدیکی مرکز ثقل موتورسیکلت، قدرت مانور و دقت راهبری آن را به صورت چشمگیری افزایش داده است.

سیستم سوخت رسانی:

اگر کمی با زاویه و دید فنی به تاپ اسپید و شتاب نسبتا چشمگیر کی‌تی‌ام دوک ۱۲۵ نگاه کنید، بدون آنکه از جزئیات سیستم سوخت رسانی این موتورسیکلت آگاه باشید حدس خواهید زد که انجین دوک ۱۲۵ خیلی خوب و موثر تغذیه می‌شود؛ وظیفه سوخت رسانی در این موتورسیکلت بر عهده انژکتور الکترونیک (EFI) محصول کمپانی مطرح و محبوب BOSCH آلمان است.

سیستم خنک کننده:

شاید اگر کمپانی دیگری به جای کی‌تی‌ام بود برای یک انجین ۱۲۵ سی‌سی زحمت طراحی و تعبیه رادیات آب را به خود نمی‌داد و ترجیحا با استفاده از فن و با هوا دمای انجین را کنترل می‌کرد اما وسواس طراحان کی‌تی‌ام موجب شده تا از سیستم آب خنک بر روی دوک ۱۲۵ استفاده کنند، سیستمی که به بهترین نحو عمل کاهش دمای انجین را انجام میدهد.

وزن ۱۲۵ کیلوگرمی دوک ۱۲۵ به شکل بهینه در سراسر بدنه توزیع شده تا راکب توانایی کنترل هرچه بهتر و راحت‌تره این موتورسیکلت را داشته باشد و از سوی دیگر این ویژگی موجب می‌شود اتصالات شاسی پیوستگی خود را بهتر حفظ کند و همراه با انجین قدرتمند، توان واقعی را در مسیرهای کوتاه و نفس‌گیر به نمایش بگذارد.

سیستم تعلیق:

سیستم تعلیق جلو: دوک ۱۲۵ در سیستم تعلیق جلوی خود از کمک‌ دوشاخ تلسکوپی وارونه و بسیار با کیفیت محصول کمپانی WP Suspension اتریش بهره می‌برد. این کمک دوشاخ دارای اندازه قطر ۴۳ میلیمتری ( ۱٫۶۹اینچی) است که دقیقا برابر اندازه قطر خارجی کمک حرفه‌ای‌ترین محصول همین شرکت یعنی سوپر اسپرت RC8 1190 است.

تعلیق عقب: در تعلیق عقب این موتورسیکلت نیز از کمک فنر تکی (monoshock) محصول WP Suspension اتریش استفاده شده است تا خیال شما را از بابت یک سواری نرم و راحت، آسوده کند.

سیستم ترمز:

برای تامین هرچه بیشتر امنیت و رضایت‌مندی مشتریان و راکبین، کی‌تی‌ام همانند کمپانی‌های مطرحی همچون دوکاتی، ام‌وی آگوستا و خیلی‌های دیگر (البته کی‌تی‌ام نیز در بیشتر محصولات خود از تولیدات همین کمپانی استفاده می‌کند)، به سراغ بزرگترین و معتبرترین کمپانی تولید سیستم‌های ترمز یعنی BREMBO ایتالیا رفته و از تولیدات این کمپانی بر روی دوک ۱۲۵ استفاده نموده است.

البته اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تری این سیستم ترمز قوی و قدرتمند را بررسی کنیم باید این نکته را اضافه کنیم که بر خلاف اغلب ترمزهای استفاده شده در محصولات کی‌تی‌ام که به صورت کامل توسط BREMBO ایتالیا طراحی و تولید می‌شوند، سیستم ترمز دوک ۱۲۵ (شامل ترمز تک دیسک ۲۸۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز چهار پیستونی در چرخ جلو و ترمز تک دیسک ۲۳۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب) با همکاری کی‌تی‌ام و BREMBO و تحت نام BYBRE تولید شده است.

طراحی ظاهری:

ظاهر و به خصوص رنگ آمیزی جذاب، ktm دوک ۱۲۵ را به یکی از خاص‌ترین نیکدهای موجود در بازار تبدیل کرده است. طراحی باک یازده لیتری (سوخت کافی برای بیش از ۳۰۰ کیلومتر سواری بی وقفه را در خود جای می‌دهد) با زوایا و خطوط شکسته علاوه بر آنکه شمایل یک جنگجوی واقعی را برای این موتورسیکلت پدید آورده است و تصویر یک نیکد جذاب را به مخطب القا می‌کند، سطح تماس مناسبی را برای زانوهای راکب فراهم می‌کند تا به راحت بودن و ارگونومی مناسب این موتورسیکلت بیفزاید.

البته در ایران امکان انتخاب رنگ‌های مختلف برای خریداران وجود ندارد؛ چرا که کویر تنها در رنگ نارنجی این موتورسیکلت را به بازار عرضه نموده است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های ظاهری در دوک ۱۲۵ طراحی اگزوز به صورت مخفی است، طراحی که خیلی حرفه‌ای انجام شده تا بر ظرافت و زیبایی این نیکد اتریشی بیفزاید.

کی‌تی‌ام دوک ۲۰۰ سی‌سی:

بعد از استقبال و فروش خوب دوک ۱۲۵ در بازارهای جهانی، کمپانی کی‌تی‌ام تصمیم گرفت تا مدل قویتری از این موتورسیکلت را تولید و راهی بازار کند و به این طریق بتواند طیف وسیع‌تری از علاقه‌مندان به این وسیله نقلیه مهیج را به سمت محصولات خود جذب کند. تصمیمی که با ساخت دوک۲۰۰ رنگ واقعیت به خود گرفت.

بیشتر تمرکز طراحان به هنگام طراحی ktm دوک۲۰۰ بر این بود که با حفظ ویژگی‌ها و شاکله‌ای اصلی دوک ۱۲۵، انجین و سیستم ترمز را تقویت کنند و به همین دلیل است که این دو موتورسیکلت بجز در چند مشخصه، ویژگی‌ها و مشخصات کاملا یکسانی با هم دارند و چون در متن بالا دوک ۱۲۵ را به صورت کامل بررسی کردیم در مورد دوک ۲۰۰ تکرار همان توضیحات کاری بیهوده خواهد بود و فقط موارد تفاوت این دو موتورسیکلت را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد. ktm دوک ۱۲۵

ktm دوک ۱۲۵ خیلی طبیعی است که مهمترین تفاوت این دو موتورسیکلت در حجم انجین و قدرت خروجی از آن باشد. کی‌تی‌ام دوک ۲۰۰ از یک انجین به حجم ۱۹۹٫۵ سی‌سی بهره می‌برد که توانسته قدرتی معادل با ۱۹ کیلووات (۲۵ اسب بخار) در ۱۰٫۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۹٫۵ نیوتون متر در ۸٫۰۰۰ دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت فراهم بیاورد. به عبارتی با افزایش ۷۵ سی‌سی حجم انجین، قدرت این موتورسیکلت ۶۶ درصد نسبت به دوک ۱۲۵ افزایش یافته است.

موضوع وقتی جالب می‌شود که می‌بینیم تفاوت وزن این دو موتورسیکلت تنها ۴٫۵ کیلوگرم (افزایش نسبت به دوک ۱۲۵) است و در حقیقت این قدرت ۲۵ اسب بخاری حاصل کار قلب تپنده یک موتورسیکلت ۱۲۹٫۵ کیلوگرمی می‌باشد. قدرتی که شتاب صفر تا صد حدودا ۷ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت را برای این موتورسیکلت به ارمغان آورده است.
در کنار این افزایش شتاب و سرعت، دوک ۲۰۰ از سال ۲۰۱۳ به سیستم ترمز ضد قفل ABS مجهز شد، اتفاقی که متاسفانه در مورد موتورسیکلت‌های موجود در ایران صدق نمی‌کند. از آنجایی که کی‌تی‌ام دوک بیشتر برای انجام حرکات نمایشی طراحی شده است خیلی نمی‌توان تاپ اسپید آن را پایین دانست و به همین دلیل (انجام حرکات نمایشی) سیستم ABS به گونه‌ای طراحی شده است که رانندگان می‌توانند آن را برای مدت زمانی که مشغول انجام حرکات نمایشی هستند خاموش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *