مقالات موتورسیکلت

NS 160

NS 160

باجاج پالس NS 160شرکت باجاج اتو زمانی با معرفی موتورسیکلت‌های پالس ۱۶۰ و پالس ۱۸۰ توانست نام و نشانی برای خود در دسته ی موتورهای ۱۵۰ سی سی دست و پا کند و این موتورها به زودی هم در خود هندوستان و هم در کشورهایی که این موتور به آن‌ها صادر می‌شد به گزینه های محبوب جوانان تبدیل شدند. بعد از معرفی این دو موتور، شرکت باجاج نیازمند رونمایی از یک نسخه ی دیگر در این کلاس از موتورها بود تا بتواند همچنان به رقابت با سایر غول های موتورسازی ادامه دهد. معرفی موتور پالس NS 160 دقیقا همان چیزی بود که شرکت باجاج به آن نیاز داشت و با تناسب خوبی که بین امکانات و قیمت این موتور برقرار بود، پالس NS 160 نیز به خوبی توانست به اندازه‌ای که شرکت باجاج به آن نیاز داشت مطرح شود.

  • طراحی و امکانات

در طراحی موتور پالس NS 160 از موتور پالس NS 200 الهام گرفته شده است و با وجود اینکه ۵ سال از طراحی پایه‌ی این موتور می گذرد، موتور پالس NS 160 هنوز هم ظاهری جذاب و چشم نواز دارد و اصلا یک موتور از مد افتاده به نظر نمی‌رسد. این موتورسیکلت به گونه‌ای طراحی شده است که روح یک موتور خیابانی در آن وجود دارد و از طرفی با داشتن بدنه‌ای عضلانی و خشن‌تر نیز بی‌شباهت به موتورهای سنگین نیست و همین باعث جذابیت بدنه و ظاهر آن شده است. طراحان شرکت باجاج از رنگ Dual-Tone (دارای دو تن رنگی) در این موتور استفاده کرده‌اند که استفاده از این نوع رنگ به همراه طراحی منحصر به فرد چراغ اصلی و مخزن سوخت باعث زیباتر دیده شدن این موتور شده است. طبق قوانین جدید، باید ۷۰ درصد از تایر قسمت عقب موتور پوشانده شود و به  همین دلیل طراحان باجاج در قسمت عقب از یک گلگیر قسمتی استفاده کرده‌اند.

سیستم اطلاعاتی استفاده شده در این موتور نیز همانند سیستم استفاده شده در موتور پالس NS 200 است با این تفاوت که نمایشگر آنالوگ بکار رفته در موتورسیکلت NS 160 کمی بزرگتر است. این نمایشگر دارای چراغی مخصوص تعویض دنده نیز هست. به طور کلی طراحی و کیفیت ساخت این موتور بسیار خوب است و خیال علاقمندان به این موتور باید از این نظر کاملا راحت باشد.

  • سیستم قدرت و مشخصات فنی :

شرکت باجاج در موتورسیکلت پالس NS 160 از موتور ۱۶۰.۳ سی سی استفاده کرده است که بر اساس موتور ۱۵۰ سی سی در نظر گرفته شده برای موتور باجاج پالس AS150 طراحی شده است. موتور استفاده شده در موتورسیکلت پالس NS 160 توانایی تولید ۱۵.۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۸۵۰۰ rpm و ۱۴.۶ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۶۵۰۰ rpm را دارد. با توجه به این آمار می‌توان ادعا کرد که عملکرد این موتورسیکلت با توجه به حجم موتور آن، قابل قبول است.

در حالی که تولید قدرت در این موتور حالت خطی دارد، شتابگیری آن بسیار سریع است.. یکی از جدی‌ترین معایب موتور پالس NS 160 مورد لرزش‌های آن در دور موتورهای بالای ۴۰۰۰ rpm است که این لرزش ها پس از عبور از دور موتور ۷۰۰۰ rpm کمی کاهش پیدا می‌کند. در سرعت‌های نزدیک ۹۰ کیلومتر در ساعت نیز لرزش‌ها و صداهایی از مخزن سوخت و دسته ی موتور احساس می شود.

  • هندلینگ و کیفیت راندن :

وضعیت قرارگیری موتور سوار در موتور باجاج NS 160 مشابه موتور باجاج NS 200 می باشد که دارای حالتی اسپورت می باشد و در عین حال راحتی مد نظر موتورسواران را تامین می کند. ارتفاع قرار گیری موتور سوار بر روی این موتور از سطح زمین ۸۰۵ میلی متر می باشد که در مقایسه با سایر موتورهای این کلاس، ارتفاع بیشتری دارد. هندلینگ و هدایت‌پذیری موتور باجاج پالس NS 160 بسیار عالی است و هنگام موتورسواری با آن اصلا دچار لغزش سر پیچ‌ها نخواهید شد.

مشخصاتNS 160

ارتفاع تا زین: ۸۳

گنجایش روغن موتور: ۲

عرض: ۸۰

فاصله دو محور: ۱۶۳ میلی‌متر

فضای حمل بار: بدون فضای حمل بار

کلاس موتور: Street

کمترین فاصله‌ی بدنه از زمین: ۱۶.۵ سانتی‌متر

گشتاور: ۱۴.۶ @ ۶۵۰۰ RPM نیوتن‌متر

مدل: ۱۳۹۷

شتاب صفر تا صد: ۱۱

مصرف سوخت موتور سیکلت: ۲.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

نسبت تراکم: ۲۷:۹

نوع ترمز جلو موتور سیکلت: دیسکی

نوع ترمز عقب موتور سیکلت: کاسه‌ای

نوع چراغ: لامپ هالوژن

نوع رادیاتور: بدون رادیاتور

ویژگی‌های موتورسیکلت: جک بغل_جک وسط

طول: ۲۰۱ سانتی‌متر

سیستم تعلیق عقب: کمک عقب گازی

ارتفاع کلی: ۱۰۶

تعداد شمع: ۱

آمپرها: کیلومترشمار_مسافت سنج_بنزین

تعداد چرخ: ۲

تعداد خروجی اگزوز: ۱

تعداد دنده: ۵

تعداد سرنشین: ۲

تعداد سیلندر: ۱

توان: ۱۵.۲۸ @ ۸۵۰۰ RPM وات

سیستم تعلیق جلو: تلسکوپی به همراه بوش ضده سایش

جعبه دنده: دستی

جنس رینگ: آلومینیوم

حجم مخزن سوخت: ۱۲

حداکثر سرعت: ۱۲۱

سایز چرخ جلو: ۱۷

سایز چرخ عقب: ۱۷

سوخت مصرفی: بنزینی

تعداد سوپاپ: ۴

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *