مقالات موتورسیکلت

آروکس تایلندی

یاماها ایروکس

چند سالی است که محصولات یاماها توسط شرکت نیرو موتور به بازار ایران عرضه می شوند. نیرو موتور توانسته است طیف متنوعی از محصولات این برند ژاپنی را روانه بازار کشورمان کند. در بازار فروش هم اگرچه هنوز موتورسیکلت های یاماها به دلیل قیمت تمام شده بالا، راه درازی برای رسیدن به موفقیت در پیش دارند، اما به لطف تبلیغات وسیع و شرایط فروش مختلف، توانسته اند توجه عده زیادی از خریداران را به خود جلب کنند. یاماها ایروکس، (آروکس تایلندی)که اسکوتر اسپرت شهری یاماهاست، رقیب مستقیم هوندا کلیک به شمار می رود. هر چند ایروکس از نظر فروش در بازار هرگز به پای کلیک نمی رسد و در رقابت با این موتور چندان موفق ظاهر نشده است، اما این موضوع چیزی از شایستگی های ایروکس کم نمی کند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا بیش تر با ویژگی های یاماها ایروکس، به عنوان یکی از مدرن ترین اسکوترهای موجود در کشور، آشنا شوید.

ویژگی های ظاهری یاماها ایروکس(آروکس تایلندی)

یاماها ایروکس یک اسکوتر شهری است که سبک طراحی مدرنی دارد. ایروکس همچون کلیک، اصلاً شباهتی به اسکوترهای کلاسیک همچون وسپا ندارد و بیش تر براساس المان های اسپرت شکل گرفته است. با این حال، ظاهر ایروکس آن قدر هم شهری و معمولی نیست که عاری از هیجان باشد. نکته قابل توجه این جاست که ایروکس با دو ظاهر مختلف در بازار موجود است. مدل های پیشین این اسکوتر به وفور در خیابان ها یافت می شوند. مدل جدید آن، یک فیس لیفت رسمی از سوی یاماهاست که چهره ای تازه و متفاوت دارد. در مدل های قدیمی، چراغ های جلو کوچک اند و با فلاپ های زاویه دار احاطه می شوند. البته همین چراغ های کوچک، بسیار اخمو طراحی شده اند و ظاهری خشن به این موتورسیکلت می دهند. تکه های کوچک تری از چراغ های جلو هم به صورت مجزا از کاسه چراغ اصلی و در کناره های فلاپ های جلو تعبیه شده اند. چراغ های راهنمای جلو هم بر لبه های پایینی فلاپ ها قرار گرفته اند. فلاپ های کناری جلو، درشت تر از فلاپ های هوندا کلیک هستند و لوگوی یاماها نیز بر روی آن ها می درخشد. گلگیر جلو ابعاد کوچکی دارد. فلاپ سینه موتور همچون کلیک کشیده و بزرگ طراحی شده است و خطوط تند و تیز هم به کرات بر روی آن دیده می شوند. در نمای کناری، همچنان خطوط تیز و خشن را می توان دید. آینه های کناری یاماها ایروکس چندان تفاوتی با آینه های هوندا کلیک و دیگر اسکوترهای موجود در این کلاس ندارند.

برخلاف هوندا کلیک، در یاماها ایروکس محل قرارگیری پاهای راکب به صورت یکپارچه نیست، بلکه همچون یاماها ان مکس، برای هر یک از پاهای چپ و راست راکب در هر طرف، فضایی جداگانه در نظر گرفته اند. در حقیقت، ایروکس در این بخش، از اسکوترهای کلاسیک فاصله گرفته است و جنبه شهری تری پیدا می کند. با توجه به این سبک طراحی، خبری از باکس های کاربردی برای قرار دادن اشیا در پشت فرمان یاماها ایروکس هم نیست. دیگر نکته جالب در طراحی ایروکس، شکل زین این موتورسیکلت است که بیش تر از آن که به اسکوترها شبیه باشد به موتورهای استریت شباهت دارد! بخش عقب زین ایروکس همچون موتورهای اسپرت، به صورت ناهموار با بخش جلویی طراحی شده است و در واقع، ترک نشین ایروکس در ارتفاعی بالاتر از راکب می نشیند. اگزوز ایروکس فرمی زاویه دار و اسپرت دارد. صفحه کیلومتر ایروکس بزرگ تر از هوندا کلیک است و اطلاعات زیادی به راکب نشان می دهد. در بخش عقب، چراغ های یاماها ایروکس را به فرمی خشن و عجیب طراحی کرده اند. البته همچون چراغ های جلو، چراغ های عقب هم نسبتاً کوچک اند.

اما به سراغ مدل های فیس لیفت یاماها ایروکس که می رویم، اولین چیزی که جلب توجه می کند تغییر فرم چراغ های جلوست، که این موتورسیکلت را بیش از اندازه شبیه به رقیب هم‌وطنش هوندا کلیک می کند. این بار چراغ ها به شکل یکپارچه و کشیده طراحی شده اند و ظاهر به مراتب خشن تر و عامه پسندتری نسبت به مدل های قبلی دارند. همچون مدل های قبلی، یک شیشه بادگیر تزیینی هم در بالای غربیلک فرمان دیده می شود که البته چندان قابل استفاده نیست و بیش تر جنبه فانتزی دارد! فلاپ های کناری جلو در ایروکس فیس لیفت دست خوش تغییراتی شده اند. هر چند که هنوز چراغ های راهنما در این قسمت هستند. گلگیر جلو تقریباً دست نخورده باقی مانده است. در طراحی زین و محل قرار دادن پاهای راکب، نسخه فیس لیفت هیچ تغییری را تجربه نکرده است. حتا خطوط این قسمت هم در هر دو مدل تقریباً یکسان هستند. فقط المان Xشکل طوسی رنگ که از هر طرف بر روی بدنه موتورسیکلت نقش بسته، در ایروکس فیس لیفت بزرگ تر شده است. جای پلاک عقب و چراغ های راهنمای عقب نیز در نسخه فیس لیفت یاماها ایروکس جدید مانند قبل هستند و تغییری نکرده اند، اما گرافیک چراغ عقب ایروکس فیس لیفت بازطراحی شده است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *