مقالات موتورسیکلت

وسپا اسپرینت ۱۵۰

وسپا اسپرینت ۱۵۰

وسپا اسپرینت ۱۵۰ یکی از اسکوترهای متوسط کمپانی ایتالیایی وسپا است که در سال ۱۳۹۶ وارد بازار کشورمان شد. اسپرینت در سه مدل ۵۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ تولید می‌شود که دو مدل ۱۲۵ و ۱۵۰ به بازار کشورمان راه پیدا کردند. مدل مورد نظر در اینجا، اسپرینت ۱۵۰ است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مدل‌های اسپرینت، بر اساس زبان طراحی خاص وسپا طراحی شده‌اند اما کمی ساده‌تر از محصولات بالارده به نظر می‌رسند. چراغ جلو شکلی چند ضلعی دارد و طراحی نمای جلو آن تداعی کننده مدل‌های قدیمی وسپا است. در مجموع نیاز به ارائه توضیح زیادی در مورد طراحی محصولات وسپا نیست چراکه تفاوت کمی میان آنها دیده می‌شود.

موتور به کار رفته در وسپا اسپرینت ۱۵۰ حجمی معادل ۱۵۰ سی سی، یک سیلندر و ۴ سوپاپ دارد و می‌تواند ۱۲.۷ اسب بخار قدرت و ۱۱.۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. موتور، قدرت خود را به وسیله جعبه دنده اتوماتیک به چرخ انتقال پیدا می‌کند.

در مجموع باید بگوییم اسپرینت ۱۵۰ همانند اسپرینت ۱۲۵ یک اسکوتر شهری مناسب است و برای استفاده‌های روزمره گزینه خوبی به شمار می‌رود. البته اسکوترهای وسپا باتوجه به قیمتی که در ایران دارند، به صورت روزمره مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر حالت نمایشی دارند.


تاریخچۀ موتورسیکلت Vespa Sprint

موتورسیکلت اسکوتر Vespa Sprint در سال ۱۹۶۶ از سوی کمپانی پیاجیو و با حجم ۹۰ سی سی روانۀ بازار شد. هدف از ارائۀ این مدل که با نام اولیۀ Vespa 90 Super Sprint شناخته می شد، معرفی اسکوتری با ابعادی نسبتاً کوچکتر و با چالاکی و قدرت مانور بیشتر به ویژه در ترافیک شهری نسبت به سایر انواع وسپا بود به گونه ای که حتی باکس وسایل در بین زین و فرمان نصب می شد و نیز چرخ یدک، همانند مدل GS 1955، دقیقا در فضای خالی جلوی راکب و بین دو جاپایی تعبیه شده بود..

این مدل به عنوان یکی از پر فروش ترین مدل های وسپا در کارنامۀ این برند محبوب به ثبت رسید و مدل های اولیۀ این محصول تا سال ۱۹۷۶ به فروش خود ادامه داد. نسل بعد این محصول با نام Vespa Sprint Veloce معرفی و از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ و با بهینه سازی در ساختار انجین و با افزایش نسبت تراکم برای فروش عرضه می شد.

این مدل به صورت پیش فرض فاقد چراغ راهنما بود اما مدل هایی که برای بازار آمریکا تولید می شد برای تطابق با قوانین آمریکا از چراغ راهنما استفاده می کردد.

نسل های بعد Sprint در مدل های ۵۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سی سی، همچنان با ایدۀ جثۀ کوچک و قدرت مانور بیشتر روانۀ بازار می شدند که تفاوت در زین و دمپر شوک عقب و نیز چراغ جلوی مستطیل، آن ها را از سایر مدل های وسپا متمایز می کرد.

در حال حاضر، امکاناتی چون چراغ های LED، صفحه کیلومتر با سنجشگرهای آنالوگ و دیجیتال، امکاناتی برای افزایش راحتی و ایمنی راکب، استفاده از دیسک در ترمز جلو مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، طراحی جدید در سیستم تعلیق جلو و چرخ های بزرگ ۱۲ اینچ که برای اولین بار در وسپاهای با ابعاد کوچکتر استفاده می شد، اسپرینت را به مدل محبوب سفرهای درون شهری تبدیل نموده است.


ویژگی و مشخصات وسپا اسپرینت ۱۵۰

انجین
نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه، سه سوپاپ ، فناوری i-get
حجم سیلندر: ۱۵۵ سی سی
سیستم خنک کننده: هوا خنک
حداکثر توان: ۸.۶ کیلووات (۱۱.۷ اسب بخار) در ۷۴۹۱ دور در دقیقه
سیستم سوخت رسانی: انژکتور الکترونیک- EFI
انتقال قدرت نهایی: CVT
کلاچ: خشک اتوماتیک گریز از مرکز
سیستم استارت: استارت الکتریکی
باتری: ۱۲ ولت، ۶ آمپر ساعت
صفحه کیلومتر: ترکیبی دیجیتال و آنالوگ
سطح آلایندگی: EURO 4
مصرف سوخت: ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
روغن انجین: SAE 5W-40

شاسی
ترمز جلو: دیسک ۲۰۰ میلیمتر، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
ترمز عقب: کاسه ای ۱۴۰ میلیمتر
تایر جلو: ۱۱۰/۷۰ – ۱۲”
تایر عقب: ۱۲۰/۷۰ – ۱۲”
چرخ جلو و عقب: آلیاژ آلومنیوم سبک، ۱۲ اینچ، ۱۴ پره
سیستم تعلیق جلو: تک بازو دارای فنر مارپیچی و کمک فنر دو منظوره هیدرولیک
سیستم تعلیق عقب: کمک فنر دو منظوره، با تنظیم کشش اولیه فنر در چهار حالت
چراغ جلو: دو تکه شش گوش- LED

ابعاد و اندازه ها
طول* عرض* ارتفاع: ۱۱۷۰۷۵۰۱۸۸۰ میلیمتر
فاصله محور جلو و عقب: ۱۳۴۰ میلیمتر
جرم خشک: ۱۱۹ کیلوگرم
گنجایش مخزن سوخت:۸ لیتر
تجهیزات الکترونیک: درگاه اتصال USB- ریموت کنترل

ویژگی های دیگر

توضیحات دیگر: سال ساخت ۲۰۱۸
برند سازنده: وسپا ایتالیا

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *