مقالات موتورسیکلت

موتورسیکلت باجاج دامینار

باجاج برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد ، باجاج با راه اندازی موتور سیکلت برتر و پر سر و صدا Dominar 400 بازار هند را به هجوم آورد. در اوایل راه اندازی دومینار ۴۰۰ در هند ، بیشتر دوستداران باجاج از این واقعیت خوشحال بودند که این برند یک موتور سیکلت نهایی را به ارمغان آورده است که می تواند مقرون به صرفه و در عین حال قابل اعتماد باشد. به نظر می رسد همکاری باجاج با سازنده موتور سیکلت و اتومبیل های ورزشی اتریشی ، KTM ، برای شرکت تولید کننده باجاج مفید بوده است. باجاج در آزادسازی جنبه فناوری این دومینار ۴۰۰ هیچ نقصی از خود برجای نگذاشته است زیرا این محصول یک محصول شاخص در گروه خود است.

کیفیت ساخت Dominar 400 فقط نشان دهنده استقامت باجاج برای جلب نظر مصرف کنندگان هندی در بازار انبوه است. در نگاه اول ، به نظر می رسد باجاج دومینار ۴۰۰ چند نشانه طراحی از دوکاتی دیاول گرفته است. اکنون ، برای سال ۲۰۲۰ ، Bajaj Dominar 400 آماده مطابقت با استانداردهای انتشار BS6 است.

موتورسیکلت باجاج دامینار ۴۰۰ (Bajaj Dominar 400) با طراحی زیبا و مشخصات فنی و هندلینگ خوب، به عنوان یکی از محصولات پرچمدار شرکت هندی باجاج است. این موتورسیکلت برای تردد های شهری و  جاده ای از قابلیت خوبی برخوردار بود. اما پس از گذشت دو سال و نیم،  مشخص شد که موفقیت تجاری دامینار ۴۰۰ در بازار، انتظارات باجاج را برآورده نکرده است. برآورد خوشبینانه باجاج فروش ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه در ماه بود اما، در عمل از ۳۰۰۰ دستگاه در ماه فراتر نرفت.

باجاج دامینار ۴۰۰ محصول سال ۲۰۱۹ میلادی:

شرکت باجاج برمبنای نظرات خریداران، در سال ۲۰۱۹ میلادی موتورسیکلت دامینار ۴۰۰ جدیدتری را با اصلاحاتی ارایه کرد. تغییرات مدل جدید عبارت بود از:

  • ظاهر زیباتر
  • تعلیق جلو جدید
  • پنل جدید جلوی راننده
  • تغییر در انجین که منجر به افزایش قدرت آن تا ۵ اسب بخار
طراحی و مشخصات فنی دامینار ۴۰۰ (۲۰۱۹)

از دور که نگاه کنیم متوجه تغییر خاصی در Bajaj Dominar 400 نمی شویم، اما از نزدیک می بینیم که چراغ جلو کمی کوچکتر شده و چراغ عقب نیز زیباتر شده، ولی فرم آن تغییری نکرده است. دوشاخ تلسکوپی جلو به تلسکوپی معکوس ۴۳ میلیمتری تغییر کرده و اگزوز هم در انتها به دو قسمت شده که ظاهری زیباتر و عضلانی به موتورسیکلت می دهد و صدای آن را هم خوشایندتر کرده است.

در این مدل به غیر از پنل جلو راننده، یک پنل نیز روی باک سوخت نصب شده که اطلاعاتی مانند وضعیت دنده، زمان و اطلاعات سفر نمایش داده می شود. متاسفانه برای دیدن اطلاعات این پنل، باید نگاهتان را از جاده بردارید که از نظر ایمنی یک نقطه ضعف محسوب می شود. در پنل اصلی هم پارامترهایی از قبیل متوسط مصرف سوخت، مصرف سوخت لحظه ای و مسافت باقی مانده تا زمان سرویس فنی را می توان مشاهده کرد. بیرون زدگی محافظ دسته گاز و کلاچ کمی بیشتر شده و آینه های جدید با پایه های آلومینیومی روی موتورسیکلت نصب شده است. زین دامینار۴۰۰ هم در قسمت سرنشین عقب به کمربند هایی مجهز شده که برای بستن بار همراه مناسب می باشد.

بر روی باک سوخت برچسب محافظ جدیدی قرار گرفته است و در روی زین فرورفتگی حرف “D” مشاهده می شود. پد جک بغل  کمی بلندتر شده تا موتورسیکلت با ایمنی و ثبات بیشتری روی آن قرار گیرد.

انجین باجاج دامینار ۴۰۰ :

به غیر از تغییرات ظاهری، در مدل سال ۲۰۱۹ میلادی شاخص های انجین هم بهبود یافته است. پس از فشار دادن دکمه استارت، فضای اطراف مملو از صدای باس و قوی اگزوز این موتورسیکلت می شود که در تمام دورهای انجین شما را همراهی می کند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، قدرت انجین ۵ اسب بخار بیشتر شده و به ۳۹.۴ اسب بخار رسیده است. انجین نصب شده روی دامینار ۴۰۰ با حجم مفید ۳۷۳.۲۷ سی سی برگرفته از موتورسیکلت کی تی ام ۳۹۰ دوک (KTM 390 Duke) است. این انجین مجهز به دو عدد میل بادامک و کامپیوترجدید کنترل انجین (ECU) می باشد.

موتور سیکلت باجاج

دامینار ۴۰۰، خیلی زود به سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و زمان صفر تا صد آن ۷ ثانیه می باشد. این موتورسیکلت برای کسانی که زیاد در جاده های با سرعت مجاز بالا مسافرت می کنند انتخاب خوبی است، چراکه با آن می شود با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به راحتی در مسافت های طولانی راند. موتورسیکلت دامینار ۴۰۰ از دینامیک خوبی برخوردار است، اما نه آنقدر که از سرعت ۱۰۰ کیلومتر به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت را سریع طی کند. در جاده های مسطح و مناسب و طولانی می شود تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم با آن حرکت کرد، ولی برای سبقت های لحظه ای و سریع در سرعت بالا مقداری ضعیف عمل می کند و کم میاورد. علیرغم این موارد، دامینار ۴۰۰ با صدای خوش و دلنشین اگزوز، شتاب خوب در سرعت پایین و تعادل و ثبات در سرعت بالا موتورسیکلتی قابل تحسین است.

موتور سیکلت باجاج

در ۳۰۰۰ دور در دقیقه لرزش انجین آن کمی محسوس است و در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، این لرزش را می توان در زین و جاپایی ها احساس کرد، ولی بر روی فرمان  لرزشی حس نمی شود. بخاطر دوشاخ جدید معکوس جلو، بهبود پارامتر های انجین و محفظه اگزوز دوشاخه بزرگتر، به وزن موتورسیکلت ۲ کیلوگرم افزوده شده و وزن تر آن به ۱۸۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

موتور سیکلت باجاج
هدایت پذیری و کنترل دامینار ۴۰۰ :

شرکت باجاج به انتقادات و پیشنهادات خریداران محصولات خود با جدیت توجه می کند و تغییرات داده شده در این موتورسیکلت هم بر مبنای باز خوردهای بازار بوده است. سیستم تعلیق خشک عقب در مدل قدیمی تر، جای خود را به یک فنربندی نرمتر در مدل جدید داده است. دوشاخ – تلسکوپی معکوس ۴۳ میلیمتری-  جدید که مشابه تعلیق جلو KTM 390 Duke است، هدایت پذیری بهتر و تعادل و ثبات بیشتر در پیچ ها را به ارمغان آورده است.

کیفیت رانندگی با دامینار ۴۰۰ عالی است و در سرعت های بالا هم از ثبات بالایی برخوردار است. سیستم تعلیق آن در انواع مسیرها خوب عمل می کند و راحتی نسبتا بالایی را برای راننده فراهم می کند.

موتور سیکلت باجاج
مشخصات فنی موتورسیکلت باجاج دامینار ۴۰۰:
برند/سالBajaj Dominar400/ سال ۲۰۱۹ میلادی
انجینتک سیلندرچهار زمانه، چهار سوپاپ DOHC ، آب خنک، ۳۷۳.۲۷ سی سی
بیشینه توان۳۹.۹ اسب بخار (۸۶۵۰ دور بر دقیقه)
بیشینه گشتاور۳۵ نیوتن متر (۷۰۰۰ دور بر دقیقه)
گیربکس۶ سرعته
کلاچکلاچ تر چند صفحه ای
سیستم جرقه زنیDTSi با ۳ شمع
سیستم سوخت رسانیانژکتوری
سیستم تعلیق جلو/عقبتلسکوپی معکوس ۴۳ میلیمتری / کمک فنر مونوشاک Nitrox
فاصله زیر موتور تا زمین۱۵۷ میلیمتر
فاصله بین محورهای دو چرخ۱۴۵۳ میلیمتر
سیستم ترمزجلو/عقبدیسکی  به قطر ۳۲۰ میلیمتر/ دیسکی به قطر ۲۳۰ میلیمتر به همراه ABS
سایز لاستیک جلو/عقب۱۱۰/۷۰-۱۷  و ۱۷-۱۵۰/۶۰
طول/عرض/ارتفاع۱۱۱۲/۸۳۶/۲۱۵۶
گنجایش باک سوخت۱۳ لیتر
وزن تر۱۸۴ کیلوگرم

3 نظر در “موتورسیکلت باجاج دامینار

  1. سینا گفت:

    چرا ایران وارد نمیکنن ۲۵۰ شو؟

    1. سورنا گفت:

      چون شرکت باجاج بخاطر تحریم از ایران رفت 😢

  2. ناشناس گفت:

    بسیار موتور خوبی هست من راضی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *