مقالات موتورسیکلت

سوزوکی مدل Gixxer 150

بدون شک اکثرعلاقمندان به موتورسیکلت خواهان انواع بزرگ‌تر و قوی‌تر این نوع وسایل نقلیه‌اند. این به معنی علاقه به‌سرعت و قدرت بیشتر و همچنین فناوری‌های پیشرفته‌تر است؛ اما درواقع همه نمی‌توانند این غول‌های بزرگ خارق‌العاده را تهیه کنند. به همین دلیل بسیاری از خرید موتورسیکلت رؤیایی خود ناامید می‌گردند. جدیدا تمایل به طراحی انواع موتورسیکلت‌های کوچک بر اساس موتورسیکلت‌های بزرگ‌تر در بین تولیدکنندگان مطرح موتورسیکلت دنیا بیشتر شده است. انواعی که از روی مدل‌های گران‌قیمت این تولیدکنندگان جهت افزایش تقاضا برای موتورسیکلت‌های کوچک طراحی‌شده است. این رویکرد به افراد اجازه می‌دهد تا موتورسیکلت‌های موردعلاقه‌شان را به‌صورت کوچک‌تر و ارزان‌تر به دست بیاورند.

طراحی بدنه این مدل‌ها همان سیر طراحی انواع بزرگ‌تر را دنبال می‌کند، به‌طوری‌که شکل بدنه، رنگ بدنه، چراغ جلو و عقب و حتی شکل زین شبیه انواع بزرگ‌تر و گران‌تر است اما تجهیزات الکترونیکی پیشرفته که برای کمک به راننده  استفاده می‌شود در این نوع وجود نخواهد داشت.

مدل های سوزوکی جیکسر

قبل از هر چیز، لازم است این نکته را بدانید که جیکسر در دو مدل استریت (خیابانی) و SF (ریس) در بازار ایران موجود هست که هیچ تفاوتی از نظر فنی با همدیگر ندارند. تفاوت آن‌ها مربوط به ظاهر و  داشتن و نداشتن فلاپ و رنگ‌بندی است. جیکسر استریت در دو رنگ مشکی و قرمز و جیکسر SF در رنگ‌های قرمز، مشکی و آبی موجود است.

سوزوکی جیکسر SF و جیکسر استریت

انتخاب بین جیکسر SF و استریت کاملا سلیقه‌ای است و به نوع استفاده‌‌تان بستگی دارد. اگر دنبال جلب توجه زیاد در کوچه و بازار هستید و متفاوت بودن برایتان حرف اول را می‌زند، جیکسر SF انتخاب بهتری است. اما اگر فرمان‌پذیری بهتر، قدرت مانور بیشتر در ترافیک و سادگی برایتان اهمیت بیشتر دارد، مدل خیابانی جیکسر انتخاب درست‌تری برایتان خواهد بود.

طراحی Gixxer 150

این مدل جمع‌وجور خیابانی طراحی خود را وامدار Suzuki GSX-R1000 است. با طراحی زیبای بدنه و شیشه جلو بزرگی شبیه به GSX-R1000 جیکسر را می‌توان به‌عنوان مدل کوچک‌تری از این موتورسیکلت سوپر اسپرت قبول کرد.

رنگ آبی  مخصوص مدل  مسابقه‌ای GSX-R1000  در این مدل نیز عرضه می‌گردد همچنین رینگ‌ها و آینه‌های جانبی به رنگ مشکی مات بیشتر آن را بیشتر شبیه برادر بزرگ‌تر خود می‌کند.

سوزوکی جیکسر  موتورسیکلتی برای انجام سفرهای درون‌شهری است، زین این موتورسیکلت برای سفرهای درون‌شهری و مسافت‌های طولانی راحت است. ارتفاع زین از سطح زمین  ۷۷۹ میلی‌متر است که برای افرادی با قد متوسط مناسب است و همین مورد باعث خستگی کمتر عضلات پا می‌گردد.

مشخصات Gixxer 150

تعلیق جلو Gixxer تلسکوپی و همچنین تک کمک‌فنر عقب این موتورسیکلت  دارای قابلیت تنظیم ۷ مرحله‌ای است. دسته‌فرمان در ارتفاع بالایی قرار دارد که این مورد نیز باعث راحتی استفاده آن در ترافیک شهری می‌شود.

انجین تک سیلندر این موتور دقیقا ۱۵۴.۹ سی‌سی است و قدرتی معادل با ۱۴.۸ اسب‌بخار دارد. ممکن است در ابتدا مثل من نسبت به انجین کم حجم و کم توان این موتور گارد داشته باشید. اما وقتی توانستید خیلی راحت سرعت موتور را در سربالایی و با دو راکب به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانید، رضایت‌تان نسبت به جیکسر بیشتر می‌شود. وظیفه‌ی انتقال سرعت در جیکسر بر عهده‌ی یک گریبکس ۵ دنده است که دنده‌ی اول آن به سمت پایین و سایر دنده‌ها به سمت بالا تعویض می شوند.

جیکسر  کوچک اما سرگرم‌کننده است. فاصله محوری ۱۳۳۰ میلی‌متری راندن این موتورسیکلت را در محیط کوچک شهری آسان می‌کند.
شاسی قوی و الماسی شکل این موتورسیکلت از روی مدل GSX-R1000 هایابوسا طراحی‌شده است به همین دلیل در پیچ‌ها عملکرد خوبی دارد.

سوزوکی جیکسر امکانات مدرن و کاربردی زیادی دارد که می‌تواند شما را مجذوب کند. صفحه نمایش (کیلومتر شمار) این موتور تماما دیجیتالی است و اطلاعاتی مثل شمارنده‌ی دنده‌، ساعت، سرعت و دور موتور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. خروجی اگزوز این موتور دوتایی است و بر زیبایی و صدای آن تاثیر مثبت زیادی می‌گذارد. باک این موتور کاملا ارگونومیک و مهندسی طراحی شده است. به گونه‌ای که در حین رانندگی، پاهایتان به باک موتور قفل می‌شود. زاویه‌ی قرارگیری راننده روی موتور به گونه‌ای طراحی شده که بعد از مدت زیادی رانندگی، اصلا احساس خستگی و کوفتگی نخواهید داشت.

سوزوکی جیکسر موتور بسیار سبکی است و این موضوع می‌تواند وزن ۱۳۵ کیلوگرمی این موتور را در کمتر از ۱۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. نسبت به دیگر رقیب خود در بازار ایران یعنی سی‌اف موتو ۱۵۰، جیکسر شتاب بهتری دارد. حداکثر سرعت جیکسر در عمل به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

چراغ همیشه روشن سوزوکی جیکسر Gixxer 150

چراغ‌های جلو و عقب سوزوکی جیکسر همیشه روشن هستند و کلیدی برای خاموش و روشن کردن آن‌ها تعبیه نشده است. این موضوع به خاطر استاندارد روز اروپا برای بهتر دیده شدن موتورسواران است. بسیاری از تصادفات موتورسواران با خودروها یا حتی عابران پیاده به خاطر آن است که توجه و اهمیت کافی به موتورسواران نمی‌شود. چراغ‌های همیشه روشن موتور به همه کمک می‌کند تا موتورسواران را بهتر ببینند و مانع از تصادفات رانندگی ‌می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از تضعیف باتری موتور، هرگز دست در سیستم برقی خودروی خود نبرید و بگذارید همه چیز به شکل استاندارد خود باقی بماند.

جمع بندی Gixxer 150

جیکسر  ممکن است فاصله زیادی ازلحاظ فناوری  با برادر بزرگ‌تر خود داشته باشد اما درعین‌حال برای استفاده روزمره قابل‌اطمینان  و سرگرم‌کننده است. اگر رانندگی معمول و بدون تصادفی داشته باشید، این موتور ژاپنی جز هزینه‌های دوره‌ای مثل روغن موتور، فیلتر هوا و لنت ترمز خرج دیگری روی دست‌تان نمی‌گذارد.

به‌طورکلی این موتورسیکلت دارای ویژگی‌های شایسته و خوبی به‌عنوان موتورسیکلت درون‌شهری است و همین داشتن آن را توجیه می‌کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *