مقالات موتورسیکلت

موتور سیکلت tvs بررسی موتورسیکلت TVS HLX Star 150

موتور سیکلت tvs با نام کامل TVS Motor Company Limited (TVS) یک شرکت موتور سیکلت چند ملیتی هندی است. شرکت TVS Motorیکی از اعضای گروه TVS است که از نظر اندازه و گردش مالی بزرگترین شرکت این گروه است. شرکت TVS Motor سومین تولید کننده بزرگ دو چرخ در هند و یکی از ده تولید کننده برتر جهان است که در سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ گردش مالی سالانه بیش از یک میلیارد دلار دارد. این شرکت گل سرسبد ۴ میلیارد دلاری TVS Group است. این شرکت دارای چهار کارخانه در Hosur و Mysore در جنوب هند ، در هیماچال پرادش ، شمال هند و یک کارخانه در اندونزی است. ظرفیت تولید این شرکت ۲.۵ میلیون دستگاه در سال است. این شرکت سالانه ۳ میلیون واحد فروش و ظرفیت سالانه بیش از ۴ میلیون دستگاه موتور دارد. قدرت TVS Motor در طراحی و توسعه محصولات جدید نهفته است. TVS با پیش بینی نیاز مشتری و ارائه وسایل نقلیه با کیفیت در زمان مناسب و با قیمت مناسب، رضایت کامل مشتری را فراهم می‌کند. منبع الهام این شرکت همیشه مشتری و نیازهای در حال تغییر آن‌ها بوده است. این شرکت دارای گسترده‌ترین طیف محصولات در صنعت دو و سه چرخ در هند با صادرات به بیش از ۶۰ کشور دنیا، دومین صادرکننده بزرگ هند می باشد.

شرکت TVS از دهه ۱۹۸۰ در خط مقدم بوده است. از راه اندازی یک موتور سیکلت ساده و آسان برای استفاده در کلاس متوسط در هند در دهه ۱۹۸۰ گرفته تا راه اندازی هفت دوچرخه جدید در یک روز (اولین بار در تاریخ صنعت خودرو در جهان)، TVS اغلب از مسیر شکست ناپذیر به سوی نوآوری در حال حرکت است. در سال ۱۹۸۲ این شرکت با سوزوکی موتور توافقنامه همکاری و دانش فنی را امضا کرد و از همکاری فنی این غول خودروسازی ژاپنی با شرکت مذکور همکاری مشترک بین Sundaram Clayton Ltd و Suzuki Motor Corporation در سال ۱۹۸۷ شکل گرفت. تولید تجاری موتورسیکلت‌ها از سال ۱۹۸۹ آغاز شد. گروه TVS و شرکت سوزوکی موتور از همکاری مشترک ۱۵ ساله خود در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۱ جدا شدند. در ۱۷ آوریل ۲۰۲۰، گزارش شده‌است که شرکت TVS Motor در یک معامله نقدی شرکت موتورسیکلت نورتون را خریداری کرد. در کوتاه مدت، آنها با استفاده از همین پرسنل به تولید موتورسیکلت در پارک دونینگتون ادامه می‌دهند.

نقاط عطف این شرکت در سال‌های فعالیتش:
• ۱۹۸۰: TVS Motor اولین موتور دو نفره ۵۰ سی‌سی موتور سیکلت هند – TVS 50 را راه اندازی کرد.
• ۱۹۸۴: بزرگترین موتور دو چرخ متعلق به اولین شرکت هندی موتور سیکلت بود که موتور سیکلت های ۱۰۰ سی‌سی هند و ژاپن را معرفی کرد.
• ۱۹۹۴ :اولین اسکوتر بومی هند TVS Scooty ، یک مدل ۱۰۰ سی سی را راه اندازی کرد.
• ۱۹۹۶–۹۷: اولین موتور سیکلت مجهز به مبدل کاتالیستی هند ، ۱۱۰ سی سی شوگان را معرفی کرد
• ۲۰۰۰: TVS Fiero ، اولین موتور سیکلت ۴ زمانه ۱۵۰ سی سی هند را راه اندازی کرد.
• ۲۰۰۱: موتورسیکلت ۴ زمانه ۱۱۰ سی سی TVS Victor را راه اندازی کرد ، اولین موتورسیکلت کاملاً بومی طراحی و ساخت هند.
• ۲۰۰۲: TVS به عنوان اولین شرکت دو چرخ جهان در دنیا شناخته می شود که معتبرترین جایزه شناخت جهان را در زمینه مدیریت کیفیت جامع کسب کرده است (جایزه Deming Award 2002). TVSبرنده جایزه فناوری از وزارت علوم دولت هند ،برای تجاری سازی موفق فناوری بومی شده است.
• ۲۰۰۴: TVS Centra ، یک موتورسیکلت ۴ زمانه ۱۰۰ سی سی کلاس جهانی با موتور انقلابی VT– I را در کلاس مسافت پیموده شده به بازار عرضه کرد. TVS Star راه اندازی شد ، یک موتور سیکلت ۱۰۰ سی سی ایده آل برای زمین های ناهموار. TVS برنده جایزه TPM Excellence از موسسه نگهداری گیاهان ژاپن JIPM) )نیز شده است. TVS برای TVS Scooty Pep جایزه برترین طراحی برجسته را از آن خود کرد.
• ۲۰۰۵– ۰۶: TVS کارخانه اندونزی خود را راه اندازی کرد. TVS Apache را راه اندازی کرد ، که تصورات نسل جوان را درباره موتور برانگیخت. آپاچی با کسب شش جایزه معتبر، موتورسیکلت سال ۲۰۰۶ شد.
• ۲۰۰۷ : شرکتTVS Motor هفت محصول جدید را روانه بازار کرد. TVS کارخانه هیماچال پرادش خود را در نالاغرا راه اندازی کرد.
• ۲۰۰۸– ۰۹ : آپاچی رفرش با ترمزهای عقب در دسامبر ۲۰۰۸ راه اندازی شد. شرکت TVS Motor در سپتامبر ۲۰۰۸ – جایزه SAP ACE 2008 و جایزه چشم انداز سیمان آسیای جنوبی ۲۰۰۸، دو جایزه IT را ،کسب کرد. Scooty Pep با چرخ های متعادل کننده در آگوست ۲۰۰۸ راه اندازی شد. مجموعه Scooty Wimbledon در ژوئن ۲۰۰۸ راه اندازی شد. Apache RTR FI در ژوئن ۲۰۰۸ راه اندازی شد. شرکت TVS Motor شعله انقلابی ۱۲۵ سی سی و TVS King را در مارس ۲۰۰۸ راه اندازی کرد.
• ۲۰۰۹ : TVS در ژوئن ۲۰۰۹ از “عملکرد بالا” در Apache RTR 180 رونمایی کرد. Streak scooty TVS راه اندازی شد. TVS Flame SR 125 در ژوئن ۲۰۰۹ راه اندازی شد.

برند های TVS شامل:
• TVS Apache
• TVS Apache RTR FI 160
• TVS Centra
• TVS Fiero FX
• TVS Flame
• TVS Scooty
• TVS Star
• TVS Victor
• TVS Victor GLX 125
• TVS XL Super

طراحی و شکل ظاهری HLX 150
سری HLX شرکت TVS Motor از زمان راه اندازی بیش از ۱ میلیون دستگاه فروخته است؛ این موتور سیکلت در کلاس استریت (street class) قرار گرفته و به نوعی موتور کار در نظر گرفته می‌شود و خود را به عنوان یک موتورسیکلت مناسب خانواده معرفی نموده است. HLX 150 قیمت مناسبی دارد و در کلاس خود از برخی رقبا ارزان‌تر است.

سری TVS HLX در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد و در حال حاضر در ۴۰ کشور در سراسر جهان به فروش می رسد. همانطور که شرکت ادعا می کند، سری HLX با حضور فزاینده در خاورمیانه و آمریکای جنوبی یک مارک پیشرو در قاره آفریقا است.
KN Radhakrishnan ، مدیر و مدیر عامل شرکت TVS Motor ، اعلام کرد: “ما بسیار خوشحالیم که خانواده TVS HLX اکنون متشکل از یک میلیون نفر قدرتمند است. HLX اولین بار در آفریقا وارد بازار شد. ما با تحقیقات گسترده در مورد مشتری، مهندسی قوی و آزمایش‌های میدانی گسترده به این محصول دست یافتیم.” وی همچنین اذعان داشت: “این منجر به این شد که HLX به معیار کیفیت و پیشتازدر بخش خود در آفریقا و بازارهای جهانی تبدیل شود. این نقطه عطف،سبب تقویت تلاش ما برای ادامه ارائه محصولات برتر و سعی در جلب بیشتر رضایت مشتری می شود”.
سری TVS HLX در حال حاضر در انواع HLX PLUS 100) سی سی)، HLX 125 ، HLX 150 و HLX 150X موجود است.
تی وی اس استار HLX 150 رقیبی چون باجاج باکسر ۱۵۰ دارد ولی قیمتی کمتر از آن دارد و گزینه مناسبی برای خرید یک موتورسیکلت در این کلاس به شمار می‌رود.

مشخصات فنی
تی وی اس استار HLX 150 همان طور که از نامش پیداست، به یک موتور با حجم ۱۵۰ سی سی مجهز شده که تک سیلندر، چهار زمانه و دو سوپاپ است. سری HLX 150 هوا خنک بوده و حداکثر قدرت ۸.۹ کیلووات یا ۱۲ اسب بخار را در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و بیشترین گشتاور پیک ۱۲.۳ نیوتن متر را در ۵۰۰۰ دور موتور تولید می کند. همچنین از یک گیربکس ۴ سرعته دستی در آن استفاده شده است. وزن خالص آن ۱۱۹ کیلوگرم، سیستم استارت آن هندلی و استارتی، ظرفیت باک ۱۲ لیتر و میزان مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۹ لیتر می‌باشد. ادعا می شود که این موتور بازده سوخت خوبی دارد و از تنظیم تعلیق راحتی برخوردار است.

چراغ ها از نوع LED می باشند و فاقد چراغ راهنما روی آینه و چراغ روز می باشد. در قسمت جلوی فرمان یک بادگیر طراحی شده که از سوارکار در مقابل جریان باد محافظت می‌کند.

ارتفاع زین این موتورسیکلت ۸۳۰ میلی‌متر می‌باشد. بر اساس تست‌های انجام شده مشخص شد که HLX گزینه چندان مناسبی برای سرعت و حرکت غیرمعقول نیست و تنها برای استفاده در شهر جهت حمل و نقل روزانه افراد و بار طراحی شده است. حداکثر سرعت این موتور ۹۵ کیلومتر می باشد. سیستم ترمز جلو و عقب آن نیز کاسه‌ای می‌باشد.
رینگ آن از جنس فولاد می باشد که به صورت اسپرت طراحی شده است.

کیلومترشمار این موتورسیکلت tvs آنالوگ بوده و مواردی مانند: دور موتور،راهنما، گیج سوخت، نشانگر موقعیت دنده و چراغ چک را به طور کاملا واضح نمایش می‌دهد.

سیستم تعلیق جلو کمک فنر تلسکوپی روغنی و سیستم تعلیق عقب کمک فنر هیدرولیکی بوده که دارای خاصیت محافظت در برابر گرد و غبار می باشد.

تایرها از آلیاژی مناسب ساخته شده‌اند و تایر عقب پهن تر از تایر جلو طراحی گشته؛ همین مهم سبب چسبندگی بالای HLX در سطح جاده می‌شود که مانع از سر خوردن موتور سیکلت tvsمی‌شود. تایر جلو ۱۷ اینچ و تایر عقب ۱۸ اینچ می‌باشد.

از دیگر مزایای این موتور می‌توان به وجود پورت شارژ USB، جک بغل و جک وسط اشاره نمود. این موتورسیکلت کاری با ظاهری زیبا و در سه رنگ تنوع قرمز،آبی و مشکی توسط شرکت صبا سیکلت برای شما خریداران عزیز عرضه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *