مقالات موتورسیکلت

معرفی و بررسی موتورسیکلت بنلی TNT 135

بنلی با عرضه مدل تی ان تی ۱۲۵ پا به عرصه تولید موتورسیکلت‌های کامپکت گذاشت..به ادعای مسئولان این شرکت TNT 125 جزو پرفروش‌ترین محصولات بنلی تا پیش از سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رفت اما از آنجا که هیچ‌کس از اندکی قدرت بیشتر بدش نمی‌آمد، در نتیجه تصمیم بر آن شد تا مدل بنلی تی ان تی ۱۳۵ با قدرت بیشتر به دست مشتریان برسد؛ چرا که پیشرانه بزرگتر به قول امروزی‌ها فان‌تر (لذت بخش‌تر) از نمونه‌های کوچک‌تر خواهد بود.

بنلی TNT 135 یکی دیگر از محصولات نیکد خیابانی کمپانی ایتالیایی-چینی است، اما کمی با آن‌ها تفاوت دارد. بنلی TNT 135 ابعاد کوچک و جمع و جوری دارد که آن را مناسب کارهایی نظیر انجام انواع حرکات نمایشی، پیشروی بدون توقف در ترافیک‌های سنگیت شهری و همچنین رانندگی موتورسواران آماتور می‌کند. اما این‌ها تنها ویژگی‌های قابل ذکر بنلی TNT 135 نیستند و جذابیت‌ها همچنان ادامه دارد.

بنلی TNT 135 یک موتور کامپکت ویژه بزرگسالان است که برخلاف ظاهرش، قدرت و عملکرد فنی مطلوبی را به نمایش می‌گذارد و به‌هیچ‌وجه نباید آن را مخصوص نوجوانان دانست. این‌گونه موتورسیکلت‌ها بیشتر مناسب انجام ترددهای شهری در مسافت‌های کوتاه و یا انجام مانورهای نمایشی هستند و استفاده از آن‌ها در سایر کاربردها روزمره چندان رواج ندارد.

سایز کوچک چرخ‌ها و ابعاد بدنه موجب می‌شود تا موتورسیکلت‌های کامپکت به سهولت و چابکی زیاد در ترافیک‌های شهری حرکت کنند، بدون آنکه درگیر محدودیت‌های سایر موتورسیکلت‌های بزرگ‌تر بشوند.

شرکت نیکران موتور پاسارگاد به عنوان نماینده بنلی در ایران تصمیم به عرضه این موتورسیکلت از سال ۹۷ گرفت و به دلیل ظاهر خاص، عملکرد فنی مناسب و قیمت نسبتا متعادل، بنلی ۱۳۵ موفق به جلب نظر بخشی از علاقه‌مندان را به سوی خود شد‌. با  دیجیاتو همراه باشید تا در ادامه مطلب شما را به ضیافت بررسی موتورسیکلت کامپکت بنلی تی ان تی ۱۳۵ دعوت کنیم.

طراحی عضلانی، جذاب و تمام اسپرت به سبک ایتالیایی

بنلی TNT 135 طراحی بسیار جذاب و منحصر به فردی دارد که جزئیات به کار رفته در آن بلافاصله سبک طراحی ایتالیایی را برای شما تداعی خواهد کرد. مسلما اگر ابعاد شاسی و رینگ‌های این موتورسیکلت مقداری بزرگتر از حالت کنونی بود، بسیاری از موتورسواران نسبت به خرید تی ان تی ۱۳۵ تمایلی وافر پیدا می‌کردند. فرم استخوانی و عضلانی کاسه‌چراغ، باک و پنل‌های اطراف بدنه به همراه شمایل جذاب منبع خروجی اگزوز، سبب به وجود آمدن حس و حالی تمام اسپرت و جوان‌پسندانه در ذهن بیننده خواهد شد.

نمایان بودن شاسی لوله‌ای به رنگ متمایز (قرمز یا مشکی) از دیگر ویژگی‌های بارز و خوشایند در طراحی ظاهری بنلی ۱۳۵ به شمار می‌رود. این موتورسیکلت به سبک موتورهای نیکد طراحی شده و بنابراین قسمت‌های عمده انجین و جعبه دنده در ناحیه زیرین باک به طور کامل نمایان هستند و هیچگونه فلاپ جانبی در این قسمت مشاهده نمی‌شود.

استفاده از کنسول کیلومترشمار دیجیتال-آنالوگ، تلفیقی قابل قبول از سنت و مدرنیته را در مقابل چشمان راننده پدید آورده و اطلاعات مورد نیاز همچون سرعت، دور موتور، کارکرد و … را با خوانایی مناسب به اطلاع وی می‌رساند. در این بین قطر کوچک ۱۲ اینچی رینگ‌ها و همچنین فرم دستگیره‌های ترمز و کلاچ روی دسته‌فرمان نیز در نوع خود جالب توجه به نظر می‌رسند.

تعبیه یکپارچه چراغ‌های راهنما روی قسمت انتهای تحتانی زین به همراه چراغ اصلی قرمزرنگ نیز جلوه‌ای متمایز و خاص به نمای پشت بنلی ۱۳۵ بخشیده است. ابعاد رویه زین و قسمت ترک‌نشین نسبتا متناسب طراحی شده اما سفتی تقریبی این قسمت در ترددهای طولانی مدت برای کاربران اندکی آزاردهنده خواهد بود.

همچنین به دلیل ابعاد کوچک شاسی، افراد بلندقد چندان در استفاده از این موتورسیکلت راحت نیستند. با این وجود به نظر می‌رسد موتورسواران با قد کوتاه‌تر از ۱۷۰ سانت بتوانند از ارگونومی قابل‌قبول این موتورسیکلت چینی ایتالیایی و محل قرارگیری مناسب جاپایی‌ها و دسته فرمان حداکثر بهره را ببرند.

به طور کل نه‌تنها نمی‌توان ایراد خاصی بر ظاهر این موتورسیکلت گرفت، بلکه باید اذعان کرد استایل عضلانی، جذاب و اسپرت بنلی tnt 135 یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود و همان‌طور که اشاره شد، اگر این موتورسیکلت در ابعاد بزرگتر ساخته شود و با قیمت مناسب به دست خریداران برسد، احتمالا می‌تواند بسیاری از حریفان موجود در بازار را کنار بزند و در دسته موتورسیکلت‌های خیابانی پرفروش ایران جای بگیرد.

مشخصات فنی موتورسیکلت بنلی TNT 135

بنلی ۱۳۵ نیروی مورد نیاز خود را از یک انجین تک سیلندر چهارزمانه چهار سوپاپ به حجم ۱۳۴.۷ سی سی دریافت می‌کند. نسبت تراکم سیلندر در این انجین معادل یک به ۹.۸ بوده و حداکثر قدرت آن حدود ۱۳ اسب بخار در ۹۰۰۰ هزار دور در دقیقه اعلام شده است. ۱۰.۸ نیوتن متر گشتاور نیز در دور 7000rpm دست می‌آید که توسط مکانیزم کلاچ چندصفحه‌ای روغنی به گیربکس ۵ دنده غیراتوماتیک و از آنجا به وسیله زنجیر به سوی محور چرخ عقب منتقل می‌شود.

سیستم سوخت‌رسانی از نوع انژکتوری بوده و سامانه اگزوز نیز به مبدل کاتالیزور و سنسور اکسیژن مجهز شده است. همچنین گرمای حاصل از احتراق این انجین درون‌سوز به طرزی مطلوب از طریق یک سامانه روغن خنک به هوای محیط انتقال داده خواهد شد.

شاسی فولادی با طراحی شبکه‌ای، سیستم تعلیق تلسکوپی ۴۱ میلیمتری وارونه در جلو و سامانه تعلیق دو شاخ فولادی به همراه مونوشاک در عقب، دیسک ترمز ۲۲۰ میلیمتری جلو و ۱۹۰ میلیمتری عقب به همراه سیلندر ترمز تک پیستون، تایرهای ۱۲ اینچی و وزن ۱۱۹ کیلوگرم، دیگر مشخصات فنی بنلی ۱۳۵ برشمرده می‌شوند.

سامانه راه‌انداز پیشرانه از نوع برقی است و باک سوخت از گنجایشی برابر با ۷.۲ لیتر بهره می‌برد که به واسطه آن می‌توان مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر را با یک باک پر پیمود.  این موتور چینی – ایتالیایی ریزنقش قادر است به حداکثر سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند بنابراین می‌توان با آن حتی در بزرگراه‌ها نیز رانندگی کرد.

سیستم تعلیق بنلی TNT 135 عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. محصول کوچک بنلی اگرچه کوبش‌های جزئی را به سرنشین خود منتقل می‌کند اما در مواجهه با اکثر دست‌اندازها واکنش‌های نسبتا خوبی دارد؛ اما نکته مثبت دیگر این است که عملکرد سیستم تعلیق بنلی TNT 135 در پیچ‌ها نیز بسیار خوب است و فرمان‌پذیری لذت بخشی دارد؛ اگر بخواهیم بیش‌تر توضیح بدهیم، به خاطر وجود لاستیک‌های کوچک، در سرعت‌های پایین می‌توانید به تفریح و انجام حرکات نمایشی بپردازید و در سرعت‌های بالاتر از پایداری و چسبندگی خوب بنلی TNT 135 بهره‌مند شوید.

پیشرانه و جعبه دنده هماهنگی مطلوب و عملکردی دقیق را در تعامل با یکدیگر ارایه می‌دهند. به ویژه واکنش‌های بسیار سریع انجین نسبت به اعمال فشار بر دسته‌گاز، تجربه سواری با این موتورسیکلت کوچک را لذت‌بخش و مهیج‌تر می‌کند. عملکرد نرم کلاچ و تعویض دنده‌های دقیق و ملایم نیز لذتی مضاعف بر تجربه سواری با بنلی TNT 135 خواهد افزود.

جمع بندی

کیفیت ساخت بنلی این محصول بنلی با توجه به قیمت جذاب آن در سطح قابل قبولی قرار دارد و شما را مایوس نخواهد کرد، اما وضعیت خدمات پس از فروش و بازار خرید و فروش آن چندان جذاب نیست؛ بنلی TNT 135 در بازارهای خارجی رقبایی همچون هوندا گروم ۱۲۵ و کاوازاکی Z120 PRO دارد، اما در بازار کشور هیچ رقیبی در سبک خود ندارد، به همین دلیل تنها می‌توان آن را با برخی موتورسیکلت‌های هندی و چینی که در رده قیمتی خود قرار دارند مقایسه کرد؛ اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، بنلی TNT 135 جذابیت‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد و از خیلی جهان مورد پسند جوانان خواهد بود. به علاوه این محصول می‌تواند انتخاب کسانی باشد که به دنبال موتورسیکلتی ارزان در ابعاد یک اسکوتر برای استفاده شهری هستند، اما جذابیت و لذت بیش‌تری می‌خواهند؛ بنابراین بنلی TNT 135 گزینه جذابی است که مشتریان خاص خود را نیز خواهد داشت.

نوشته های مرتبط

1 نظر در “معرفی و بررسی موتورسیکلت بنلی TNT 135

  1. منم دنبال همین موتورسیکلت بنلی کوچک در مشهد مقدس و با رنگ مشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *