مقالات موتورسیکلت

تفاوت انجین موتور سیکلت ها

طبقه بندی انجین ها در موتور سیکلت ها

انجین های ۱۰۰ سی سی

  • در این نوع انجینها که دامنه وسیعتری از موتور سیکلت ها را در بر می گیرد و بیشتر از این مدل موتور سیکلت در مسیرهای شهری و حتی جاده های خاکی استفاده می کنند.

انجین های ۱۲۵ سی سی

  • در بیشتر موتور سیکلت ها از این نوع حجم استفاده می شود این نوع انجین شتاب ، سرعت و همچنین مصرف سوخت قابل قبول و متوسطی دارد و باید اشاره کرد چون شتاب و سرعت بالایی ندارند با کاربری برون شهری کمتر به کار رفته می شود.

انجین های ۱۷۵ سی سی

  • این نوع موتورها حجم آن ها بین ۱۷۵ و ۲۰۰ سی سی تغییر می کند و عمدتا در موتورهای بیابانی یا همان موتورهای enduro استفاده می شود.

انجین های ۲۵۰ سی سی

  • این مدل نیز حجم آن ها از ۲۵۰ تا ۳۰۰ سی سی تغییر می کند و می توان گفت که اغلب شرکت های موتور سیکلت سازی موتوری در این مدل تولید کرده اند. این نوع انجین ها تقریبا در تمامی موتور سیکلت ها با کاربری بیابانی ، شهری ، مسابقه و enduro کاربرد دارد.

انجینهای ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی سی

  • این نوع موتور در واقع از پرقدرت ترین موتور سیکلت ها می باشد سرعت و شتاب بالا و مصرف سوخت تقریبا مناسب از مزیت های این نوع موتورها می باشد و این نیز تقریبا در تمام موتور سیکلت ها کاربرد دارد و در موتور های sport نیز بکار می رود.

انجینهای ۵۰۰ سی سی

  • این نوع در واقع معرف یک پر قدرت است در این مدل مصرف سوخت اهمیت زیادی ندارد و از این مدل در موتور سیکلت های خیابانی و همچنین موتور سیکلت های مسابقه ای بکار می برد.

انجینهای ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی سی

  • این نوع معمولا در موتور سیکلتهای شهری و برون شهری یا همان توریستی استفاده می شود.

انجینهای بالای ۷۵۰ سی سی

  • این نوع موتور در موتور سیکلتهای مسافرتی و بزرگ کاربرد داشته و بیشتر آن ها از موتورهای فوق سنگین قرار می گیرند و وزن تقریبی آن ها حدودا بین ۲۷۰ تا ۳۶۰ کیلو گرم می باشد و این نوع از نظر اندازه و قدرت توان خروجی آن ها حدود ۹۰ اسب بخار است و شبیه به انجین های به کار رفته در خودروهای کوچک است و سرعت این موتور سیکلت ها ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می باشد و قیمت این نوع موتور سیکلت تقریبا با قیمت یک خودروی سواری کوچک است.

مشکلات انجین ها

مشاهده لرزش زیاد در سرعت های بالا: عدم کیفیت خوب روغن و یا دنده تایم بودن انجین

مشاهده تغییر رنگ پوسته انجین: افزایش بیش از حد انجین به دفعات زیاد

مشاهده بخار روغن در درز های انجینها: زیاد بودن سطح روغن در موتور یا خراب بودن واشرها و اورینگ های انجینها

صدای غژ غژ کردن از درب سمت چپ انجین (درب برق): بریدن خار خورشیدی جلو که با سرعت گیری بیشتر هم میشه

صدای تاق تاق یا لق لق کردن از مرکز انجینها : صدای شاتون که بصورت ممتد در هر بالا و پایین کردن پیستون و بسیار واضح شنیده میشود به دلیل گرمای بالای انجین یا کم بودن روغن و یا آسیب دیدن یاتاقان های میل لنگ

2 نظر در “تفاوت انجین موتور سیکلت ها

  1. afhinnn.1440@gmail.com گفت:

    انجینو چجور میشه خرید

  2. سهیل گفت:

    دوست گرامی حجم انجین چندان ربطی به کاربرد موتور ندارد و برای مثال مدل تریل سوزوکی به نام سوزوکی دی آر از هفتاد سی سی تا ششصدوپنجاه سی سی همگی روی یک شاسی سوار می شوند که حدود ده نوع حجم موتور مختلف که همگی هم روی شاسی تریل هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *